Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Det sitter en tätning (kopparbricka) på oljepluggen som egentligen ska bytas. I praktiken kan den ofta återanvändas utan att det läcker, men inte alltid. Den kostar några kronor och brukar gå att köpa där oljefilter säljs. (Men vilken som helst med rätt mått duger såklart.) Alternativt kan man kanske (?) göra ren, glödga och putsa till den.

Det är samma oljeplugg på alla 940. Ja, på alla bilar med rödblocksmotor, tror jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Det är samma oljeplugg på alla 940. Ja, på alla bilar med rödblocksmotor, tror jag.
Det har varit samma plugg sedan (i alla fall) den första Amazonen (1956) med B16 motor. Föregångaren B4B (grön motor) kommer jag faktiskt inte ihåg, men det är inte omöjligt att det var samma. Förr var det ofta stora pluggar för dåtidens olja hade en benägenhet att bli "geleaktig", så man fick skrapa ut det. Min första bil (Opel Rekord -59) hade inget oljefilter, men en jätteplugg (41mm hylsa).

Mvh
Lennart
av NilsO
Men däremot är det väl inte samma på bilar i 7/900-serien med diesel (VAG-motor), PRV (V6-motorn i 760) eller sexcylindriga motorn i 960?

Och så är den väl en av få (?) ställen på de här bilarna där det inte är metriska gängor. Så det är väl egentligen 1" hylsa man ska ha, även om skillnaden mot 25 mm inte märks. För att fortsätta djupdykandet :)
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev: Men däremot är det väl inte samma på bilar i 7/900-serien med diesel (VAG-motor), PRV (V6-motorn i 760) eller sexcylindriga motorn i 960?
Vi pratade "rödblock", eller?
Diesel har jag jobbat mycket lite med, men PRV motorn har ( i alla fall dom tidigare modellerna) samma plugg som dom flesta andra franska modeller från "den tiden". En hopplös konstruktion men en "lös" mutter i tråget och invändig 4-kant i pluggen, som gjorde att oljan började rinna ut bara man lossat lite. Sedan rann oljan utmed armarna tills man fått ut pluggen helt. Usch och fy. :twisted: Min svärmor hade en 340 -88 med B200F motorn, där var oljetråget i aluminium och "invändig 4-kantplugg". Den var dock gängad "som vanligt". Räknas den motorn som "rödblock"?

Mvh
Lennart

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]