Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tror dom dragit erfarenhet av alla regbesiktade krokar att det är väldigt få som inte är ditsatta ordentligt. Om du köper en krok så följer det ju med bultar att skruva fast den med. Hur många procent tror ni tar andra bultar då eller inte drar fast det ordentligt?

Enda skillnaden blir ju att man slipper betala 380:- om man eftermonterar en krok.
Som det har varit har dom ju inte ens kontrollerat, där jag varit iaf. Monterade en löstagbar krok på förra bilen och vid regbesiktningen så la han väl handen på kulskydd på sin höjd. Sen efterföljande 3 besiktningarna så brydde dom sig inte om den alls.
Egentligen ska dom ju kontrollera löstagbara krokar vid varje besiktning men nu måste dom ju kolla alla krokar, även fasta, ifall bosse bondmek har skruvat dit den. Det blir ju mer jobb..
Användarvisningsbild
av joel80
Fast man anser väl att det inte blir så mycket mer jobb att kolla den när de ändå går runt bilen för vanlig besiktning (om det nu är så bra att dom får direktiv att kolla alla krokar nu). Man slipper en enskild besiktning för enbart kroken och vinner kanske lite trafiksäkerhet om de nu kollar kroken varje år och inte bara precis när den är ny.

Går den här igenom?
[youtube]TdwX1WmSB7M[/youtube]
av SEpaket
Jag tycker det är bra. 940n jag har sitter en eftermonterad krok på som 'är underkänd av besiktningen sedan några år. Då har ett geni svetsat på en mutter och så får inte kroken användas. Jag har sökt montera ny krok, men då skall bilen regbesiktigas igen. Nu väntar jag en månad med det och sparar 380 kronor. Lysande!

Vad gäller fusk så vet jag en som drog av ett par bultar på sina gamla 245. Då satte han på nytt drag med bara 2 (!) bultar och svetsade fast skruvskallar över resterande hål. Någon som tror bilprovningen märkte det? Icke. Så det är egentligen ett ickeproblem, då kontrollen varit rena skämtet. I praktiken kommer det bli samma resultat ändå.
av Lövet
Om besiktningen verkligen hade haft reell effekt skulle den ju behövts efter byte av bromsskivor, strålkastare och annat trafiksäkerhetsrelaterat. Att det har krävts särskilt besiktning av drag är bara märkligt.
av *pettson*
Först av allt var någon ett geni, han fick välja mellan att demontera draget för att det var underkänt, eller göra det obrukbart. Många kan inte göra allt själva och då gör man det obrukbart. Det är fult men det är billigt och effektivt. Det brukar se rätt bra ut också med ett kulskydd på jämfört med nåt tattarhål i bakre stötfångaren där man tydligt ser att nåt saknas. Fusket med dragmontering har funnits lika länge som dragen och det straffar sej hårt, vet flera verkstäder där jag jobbat där folk för att vara snabba alltid använt muttersmacken. Idag vet jag flera av dom bilarna som har sprickbildning i bakpartiet på bilarna. Alla drag har angivna moment som ska dras. Moment som ska kontrolleras. Men ingen gör kontrollen på moment. Själv har jag varit i en bilprovning där man tog fram stora nyckeln och kände på två muttrar och klagade. När han var klar så bad jag honom ta fram momentnyckeln. Men dels hade han ingen och dels visste han ändå inte vad det var. Jag förklarade att jag drog för hand med kontrollerat moment, att han som idiot kunde dra hårdare har det aldrig varit tvivel om. Men att det var inte därför jag betalade för en regbesiktning. Jag tvingade SBP att helt sonika fixa en verkstadstid där dom fick låta byta ut dom två skruvarna och dra dom med rätt moment. Det blev ett jävla liv. Varför gör man så då: För att om det ska finnas en vits med en anvisning så ska den fan följas också. Annars kan vi skita i det och där är vi nu.

Sen var det här med drag ja..
"I samband med demontering behöver man inte registreringsbesikta fordonet under förutsättning att uppgifterna om draganordning inte finns i VTR. Finns det uppgifter noterade i VTR om kula eller demonterbar kula och man har plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktas."
Så var väl förmodligen förfarandet klart hur det går för dej? Kulan räknas som bortplockad och det bör stå så i ditt regbevis?
Det betyder att du får regbesiktiga iallafall. Jag har drag på min årsmodell 1994 och lär få regbesiktiga om jag vill ta bort det. Det står redan kula i regbeviset och då får jag betala för att få bort det ur beviset.
Dom som däremot nymonterar vissa bilar med vissa drag, slipper bekymret.

I övrigt är det ju så att alla drag inte uppfyller alla krav. Inte alla bilar heller.
"De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR)."

Kortfattat gäller allt bara relativt nya bilar.
Å andra sidan lär en del åka på rejält med smällar på andra saker ifrån verkstäderna såsom att tankning mjukvara lär stiga i höjden när inte verkstäderna måste montera dragen eller när inte märkesförsäljaren behöver leverera bilen med drag ifrån början av kostnads och typningsskäl.
Så var så säkra, nu blev det plötsligt dyrare.. inte billigare
Sen förstår man ju bilprovarna lite i detta med att testa om det är rätt åtdraget. Vissa bilar går ju inte ens att kolla med all plast monterad. Är man skyldig att åka dit utan stötfångare då?
av Andis
Myndigheter dom är bra roliga.

Ena gången är det hur stelt och omöjligt som helst.
Sen är det helt plötsligt fritt fram hur som helst.

Mellanting och sund förnuft när ska det börja användas.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gillar det inte heller, men det finns ofta anledning...

Problemet med mellanting i myndighetsutövning är att det inte funkar så bra... det behövs rätt strikta regler för att det inte det hela ska bli en personlig tolkningsfråga där besiktningsmannen kanske väger in ditt utseende, hur trevligt du är och om du har med gott fikabröd till honom.

Då sunt förnuft är svårt att mäta vid t.ex anställningsintervju vet jag inte om det funkar så bra heller, sunt förnuft är lite olika från person till person.

Ska man kunna släppa igenom "vissa" måste det finnas tydliga regler för det också. Man skulle kanske kunna hoppas på att det varit personer med sunt förnuft som skrivit lagarna. :)
av Andis
joel80 skrev:Jag gillar det inte heller, men det finns ofta anledning...

Problemet med mellanting i myndighetsutövning är att det inte funkar så bra... det behövs rätt strikta regler för att det inte det hela ska bli en personlig tolkningsfråga där besiktningsmannen kanske väger in ditt utseende, hur trevligt du är och om du har med gott fikabröd till honom.

Då sunt förnuft är svårt att mäta vid t.ex anställningsintervju vet jag inte om det funkar så bra heller, sunt förnuft är lite olika från person till person.

Ska man kunna släppa igenom "vissa" måste det finnas tydliga regler för det också. Man skulle kanske kunna hoppas på att det varit personer med sunt förnuft som skrivit lagarna. :)
Tycker dom är så roliga ena gången får man 2 a för att den löstagbara dragkroken rostat fast. Dock sitter den benhårt fast. Men lik väll underkänt.

Nästa gång kan man montera på dragkroken utan att skrapa bort underedsmassan strunta i att dra med rätt moment o.s.v man kan komma på sätt att fuska. För nu mer är det ingen kontroll alls på hur jobbet gjorts vid montering.
av Dpblad
Fördumning eller försämring, inom vilket område det än gäller och där man frågar sig "var kom detta ifrån?" så blir svaret "EU-anpassning". - Lika uppgivet varje gång men läser nyheterna...
Just i detta fall för man trösta sig med att det inte var optimalt innan heller. Det och att man håller på att skaffa sig större bil och med det större chans att överleva i den "nya" trafiken.
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]