Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vaargen
Hej(igen),

ska passa på att ge min 940 lite tidig kärlek inför hösten och ska byta oljefilter imorgon, men är väldigt osäker på vart oljepluggen sitter men räknar med att någon här vet exakt vart den sitter på en B230FD(om det är någon skillnad)?.
av olofp
Jag har ingen bild åt dig men jag är ganska säker på att du behöver hylsa på 25mm (1 tum) till oljepluggen! Vi hade ingen sån men som tur var fanns det en bland lånegrejerna på macken.
av 94093a
mitt under motorn så fins ett stort rött oljetråg och i miten på det sitter plugen.
bara krypa under bilen går inte att missa.
glöm inte varmköra bilen inan du tapar ur den gamla oljan
Användarvisningsbild
av lennarte
94093a skrev:bara krypa under bilen går inte att missa.
Det sitter (om det är kvar) ett "plastskydd" under som krånglar till det lite. Jag har legat och krupit under bilar i många år, så jag köpte mig en "oljebytare" på Hjertmans (båtgrejer) för något år sedan. Helt kanon, Oljebytet går som en dans, Stoppa o en slang i röret för oljestickan och pumpa ut oljan direkt i en dunk. Man får bara se till att inte man stoppar ner slangen för långt.slangen är av plast och mjuknar lätt när oljan är varm. Finns på Biltema också nu mera, 26-0006, 109:-. Jag gav betydligt mer :oops: Vänta gärna en kvart eller så efter du varmkört, så hinner all olja rinna tillbaka, oljefiltret "sölar" inte så mycket och det är inte så varmt att hålla i.

Mvh
Lennart
av vaargen
olofp skrev:Jag har ingen bild åt dig men jag är ganska säker på att du behöver hylsa på 25mm (1 tum) till oljepluggen! Vi hade ingen sån men som tur var fanns det en bland lånegrejerna på macken.
Hoppas vi har någon sådan i verktygslådan...tror att det finns iallafall
av vaargen
94093a skrev:mitt under motorn så fins ett stort rött oljetråg och i miten på det sitter plugen.
bara krypa under bilen går inte att missa.
glöm inte varmköra bilen inan du tapar ur den gamla oljan
Gissade att den skulle vara där någonstans, men man vet väl aldrig om dom gömt den någonstans.

Har en tur på 2 mil innan jag är framme, och det borde väl räcka för att värma upp det lite.
av KarlBirgander
lennarte skrev:
94093a skrev:bara krypa under bilen går inte att missa.
Det sitter (om det är kvar) ett "plastskydd" under som krånglar till det lite. Jag har legat och krupit under bilar i många år, så jag köpte mig en "oljebytare" på Hjertmans (båtgrejer) för något år sedan. Helt kanon, Oljebytet går som en dans, Stoppa o en slang i röret för oljestickan och pumpa ut oljan direkt i en dunk. Man får bara se till att inte man stoppar ner slangen för långt.slangen är av plast och mjuknar lätt när oljan är varm. Finns på Biltema också nu mera, 26-0006, 109:-. Jag gav betydligt mer :oops: Vänta gärna en kvart eller så efter du varmkört, så hinner all olja rinna tillbaka, oljefiltret "sölar" inte så mycket och det är inte så varmt att hålla i.

Mvh
Lennart
Nu har inte jag funderat så mycket på det på volvomotorn, men detta är en metod som inte alltid funkar.
Det är inte så att oljestickan alltid går till botten på oljetråget, skulle nog snarare säga att det är väldigt sällan så är fallet.
Sedan får du inte heller med dig spån och kan bilda dig en uppfattning om något är kaputt i motorn.
Jag skulle avråda från den metoden om man inte vet att man får sugit upp allt och är säker på att motor mår bra.

Tips: Gör ALDRIG så på en Porsche 911...
Användarvisningsbild
av lennarte
KarlBirgander skrev:Sedan får du inte heller med dig spån och kan bilda dig en uppfattning om något är kaputt i motorn.
Jag skulle avråda från den metoden om man inte vet att man får sugit upp allt och är säker på att motor mår bra.

Tips: Gör ALDRIG så på en Porsche 911...
Då kan du aldrig lämna i bilen på en märkesverkstad då, dom har gjort så i åratal. På Volvon går slagen ända ner (kan bli någon cl kvar). Har du spån i tråget, är det nog försent att byta olja ändå.

Mvh
Lennart
av KarlBirgander
Jag är rätt övertygad om att alla märkesverkstäder inte gör så.
Små spån på magnetiska oljepluggar är ju urgammalt om något för att se om saker lossar.
av olofp
vaargen skrev:
olofp skrev:Jag har ingen bild åt dig men jag är ganska säker på att du behöver hylsa på 25mm (1 tum) till oljepluggen! Vi hade ingen sån men som tur var fanns det en bland lånegrejerna på macken.
Hoppas vi har någon sådan i verktygslådan...tror att det finns iallafall
Det är ju möjligt att pluggen är bytt till en med mindre skalle eller att storleken är olika på olika årsmodeller också.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]