Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robins
Hej!

Har bytt koppling på min 940, när jag hämtade bilen och körde hem märkte jag en oerhörd skillnad!

Dock kommer det vibrationer i pedalen från dragläget och uppåt, känns inte med kopplingen uppsläppt (kände med foten under pedalen). Fått nya lameller, tryckplatta, urtrampningslager och bakre vevaxeltätning bytt!

Kopplingen går lätt och tar rätt. Vad kan vibrationerna bero på? Det är en sachs koppling, han som bytte upptäckte inga fel på svänghjul eller liknande.

M.v.h
Användarvisningsbild
av lennarte
Robins skrev: Kopplingen går lätt och tar rätt. Vad kan vibrationerna bero på? Det är en sachs koppling, han som bytte upptäckte inga fel på svänghjul eller liknande.
Kan vara så ibland. Bytte på min B234F förra hösten för att den högg (precis som din) men även för att den "inte höll måttet" längre. Hade nog kört ett tag till om jag inte skulle byta växellåda och då ändå "gjort halva jobbet. Den började "hugga" igen för ett tag sedan och det är säkerligen något olja eller fett från monteringen som "strular till" det. Kan vara svänghjulet som "strular" också, Men då skulle han sett det och meddelat dig att det var något tveksamt. Det du kan göra är, varmkör bilen, stanna och dra handbromsen, håll motorvarvet på c:a 4 - 4500rpm, lägg i 4-ans växen. Släpp kopplingen sakta tills den "börjar dra" rejält. håll kvar den där en kort stund ock släpp sedan upp pedalen helt så motorn stannar. Avbryt genast om det börjar ryka vitt. då har du hållit på för länge. Efter detta blir kopplingen som ny (funkade på min) men har du en gammal koppling kan den rasa helt med denna behandling. Det du gör är att värma upp hela kopplingen ordentligt så du "bränner bort" alla fett och oljerester som kan ha funnits kvar. Kvarstår "ryckningarna" är det nog svänghjulet i alla fall. Kan också vara kardan kors, Hardyskiva (om du har sådan), men då brukar det kännas i ratten och/eller i ryggstödet på framstolen också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Robins skrev: kopplingen är ny ur kartong sen igår, kört 2 mil med den!
Hur gick det för dig? Tryckplattan är rostskyddad i ny kartong, det kan var så att den inte blev ordentligt rengjord/avfettad innan montering.

Mvh
Lennart
av Robins
Hej! Nu har jag kört lite med bilen, och även en tur med husvagnen efter. Tycker att pedalen hårdnat, att det är mer motstånd i den nu än det var i början. Vibrationerna är knappt märkbara om man inte verkligen känner efter dom!
Dragläget ligger ungefärligt i mitten mellan nedtryckt och uppsläppt pedal, tyckte den låg närmare golvet i början.

Kopplingen känns bra nu tycker jag! Växlarna känns även lättare att få i!

Så nu kan man förhoppningsvis åka några år igen!

M.v.h
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]