Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:Reparera inget som är helt.....:-)

Kan bara hålla med, don´t fix it if it works. :-)-)

Jag satt och tänkte på att det kanske kan ha att göra med tändspole problem om det bara händer i bland, jag menar om det är gasspjälls relaterat så
brukar det väl bli värre och värre, medans el problem ibland har en irriterande förmåga att kunna komma och gå beroende på väder ooch så vidare.

Bara en tanke....
av Pengebinge
ACTronics har også gasspjeld med optiske sensorer, jeg bestilte derfra og installerte i min bil. Behøvde ingen
reprogrammering, men det går fint å programmere/reload på disse.
MEGET fornøyd med både pris og leveransetid.
Du får et gasspjeld som passer i din bil,
og returnerer det gamle/utslitte!

actronics.eu
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Pengebinge skrev:ACTronics har også gasspjeld med optiske sensorer, jeg bestilte derfra og installerte i min bil. Behøvde ingen
reprogrammering, men det går fint å programmere/reload på disse.
MEGET fornøyd med både pris og leveransetid.
Du får et gasspjeld som passer i din bil,
og returnerer det gamle/utslitte!

actronics.eu

Hejsan,

Det där ser ju intressant ut, hur mycket kostade det kalaset, och hur länge var du tvungen att vänta?
av mihpan
Märkligt det här med deras spjällhus...

Fick samma problem som beskrivits med min V70 -00 två år sedan, under motorvägskörning. Stannade på vägrenen och stängde av motorn. Efter 30 sekunder startade jag bilen igen och det var inga problem. Ett år efteråt (förra sommaren) hände samma sak och efter samma åtgärd så blev det bra. I två dagar. Därefter hände det flera gånger om dagen. Kollade här på forumet och hittade Atech2.

Köpte ett renoverat spjäll från Atech2 dagen innan semester :) Det skulle inte behövas någon programmering sa de. Tog hem spjället (tror att det låg på ca 2300kr) och monterade det, gjorde precis enligt deras instruktioner innan bilen startades men det funkade inte. Fick bli akut programmering/uppgradering av programvaran hos Bilia i Malmö för 1100kr. Packade bilen och iväg till sydligare breddgrader.

Må säga att något magiskt hände :) Drog något mindre bensin och växlade bättre efter uppgraderingen av programvaran. Körde dryga 800 mil innan bilen såldes till hösten.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Bilia gjorde väl en total uppgradering, av flera moduler, inte bara spjällhuset. Då fick du med uppgradering av automatlådan, och diverse annat.
av S80_140HK
Roligt det här med gasspjäll...

Farsans S80 -00 hade gått ~27000mil när det gamla gasspjället la av. Under flera år har den gått lite lustigt, tjuvstannat vid korsningar och ryckt till och från. En dag när farsan var ute och åkte så la bilen av, för att sedan endast gå på tomgång...Roligt att hoppa hemåt på ettans växel i några mil...

Inga felkoder alls under tiden spjället krånglade, men när det slutligen la av så felkodade den glatt.

Tror det kostade ~7000kr för ett nytt spjäll hos Bilia, nu går den som en klocka igen.
av m2c
Testa rengöra spjället på plats, det har jag gjort när mitt blitt skitigt (EJ turbobil, vanlig 170hk s80 00 har jag).
Ta bort luftslangen bara, å spraya in lite lösningsmedel och torka rent.

Spjället blir fort skitigt igen, kan det kanske bero på trasig oljefälla eller något?
Efter jag etanolkonverterade bilen har jag dock ej behövt rengöra spjället något mera. Vet ej om etanolångorna tvättar rent spjället eller om det är för att etanolen brinner renare och ej producerar så mycket sot.
av jaob
Nu börjar det sättas felkod i bilen. Idag har ECM 9160 dykt upp två gånger efter att jag raderat koden.
Tycker bilen går dåligt smårycker lite och är slö. Men är inga problem att åka med den.
Funderar på att chansa och beställa ett från atech2 även fast bilen fungerar...

Träligt om den lägger av helt nu i vinter.
av jaob
Beställde ett nytt spjäll förut idag från atech2.
Mailade en bild på alla siffror på det som satt monterat.
Och fick svar att dem hade ett hemma som passade min bil med samma programvara.

Hoppas det löser alla problem nu.
Verkar vara många som är nöjda med atech2 men även några missnöjda också.
Är väl bara att hålla tummarna...
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]