Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Många hyr hästkärror etc när de flyttar men de har ofta så hög totalbild att E-kort krävs men många tror att det är ok bara man inte lastar dem fullt. Lite bättre nu med de nya reglerna men ändå. Det värsta är att det då blir olovlig körning och inte överkast. Olovlig körning är mycket allvarligare och innebär att polisen har rätt att dra körkortet på plats.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den konsekvensen är ändå det lilla i sammanhanget. Har för mig att jag läste att det handlar om 1500 kronor i böter för en enstaka förseelse. Hotet om indraget körkort lär ju inte bekymra den som åkt dit just för att han körde en fordonskombination som han inte hade körkort till.

Betydligt värre är konsekvensen om du skulle råka bli inblandad i en olycka, kanske rent av som vållande. Trafikförsäkringen täcker skador upp till en halv miljard, men om den som kör inte har körkort (eller i detta fall inte tillräckligt hög behörighet), då kommer försäkringsbolaget och vill ha tillbaka pengarna de lagt ut sen. Det ska inte till någon speciellt stor olycka för att det ska inverka menligt på även en rätt stabil privatekonomi. För att inte tala om ifall det blir något riktigt allvarligt, där det kanske betalas ut tiotals miljoner i ersättning.
Visst, sannolikheten att det ska hända just när man kör olovligt med ett släp är förstås liten, men konsekvensen om det ändå skulle hända är av den art att jag inte för mitt liv kan begripa hur någon kan snåla in på de få tusenlappar som ett bättre körkort kostar. B96 räcker ju i många fall, och det kostar inte mer än strax över en tusenlapp.
av mattish
Jag är för att alla släp över 750kg skulle räknas som tunga.. Visst lite surt kanske, men de flesta klarar sig med en grindkärra till tippen. Alla hyrsläp brukar vara reggade som 750 kärror, även stora flyttsläp. Dom som kör väldigt ofta med stora och tyngre släpar borde ha utbildning på det.

En bekant till mig och hennes dotter håller på med hästar. Istället för att lätt ta ett extra körkort håller dom på att köpa bilar och kärror som är anpassade precis efter varandra. Mycket lättare hade det varit att ta kortet, köpa en högt reggad släp och lasta så mkt så att bruttovikten på släpen fungerar för aktuell bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: Betydligt värre är konsekvensen om du skulle råka bli inblandad i en olycka, kanske rent av som vållande. Trafikförsäkringen täcker skador upp till en halv miljard, men om den som kör inte har körkort (eller i detta fall inte tillräckligt hög behörighet), då kommer försäkringsbolaget och vill ha tillbaka pengarna de lagt ut sen. Det ska inte till någon speciellt stor olycka för att det ska inverka menligt på även en rätt stabil privatekonomi. För att inte tala om ifall det blir något riktigt allvarligt, där det kanske betalas ut tiotals miljoner i ersättning.
Njae... det där är en tolkningsfråga... saxat från villkoren.

""rätt att kräva tillbaka ersättning av den som vållat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller genom vårdslöshet i förening med rattfylleri eller grovt rattfylleri"."

Det är extremt svårt att få en dom till fällande att man skulle vållat skadan genom uppsåt om man kör med "fel körkort" i samband med en vanlig olycka, i princip behöver du ramma andra eller köra över folk med flit för att det ska bli skada genom uppsåt. Är du däremot berusad eller använder bilen som murbräcka när du gör inbrott, flyktförsök eller om du rammar någon med flit så är det stor chans att du blir ersättningsskyldig.
av Petzzon
mattish skrev:

En bekant till mig och hennes dotter håller på med hästar. Istället för att lätt ta ett extra körkort håller dom på att köpa bilar och kärror som är anpassade precis efter varandra. Mycket lättare hade det varit att ta kortet, köpa en högt reggad släp och lasta så mkt så att bruttovikten på släpen fungerar för aktuell bil.
Det viktigaste för många verkar vara att dom har en kombination som är godkänd på pappret sen att man lastar in 2 hästar och kör med överlast det är inte så noga.
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske för att det då inte är olovlig körning med hårdare straff än överlast...?
av RCE
Det är inte helt ovanligt att vissa husvagnsägare väger i vagnen på tjänstevikten och sedan överlastar och dessutom överskrider bilens max släpvagnsvikt. Många verkar även glömma bort att kultrycket skall räknas in i bilens maxlast.

Jag har själv köpt en vagn invägd på 1700Kg och fick skaffa B96. Vad som dock känns löjligt med denna nya behörighet är att man inte ställer några krav på att andra husvagnsägare skall kunna backa runt hörn, backa 250m och framföra den trafiksäkert.
Användarvisningsbild
av apersson850
Andra husvagnsägare? Menar du de som bara har B-kort? I så fall håller jag med dig. Rimligen borde all körning med släp överhuvudtaget kräva en speciell behörighet. Eller åtminstone all körning med släp över 750 kg totalvikt. Sådana är ju inte större än att man kan koppla loss dem och köra dem som skottkärror, om man nu inte kan backa. I alla fall så länge de inte är fullastade och står på en tuvig åker.

Vad menar du med "väger i vagnen på tjänstevikten"?

Men gammal tradition säger ju att man får köra med släp efter personbilar, så länge det räknas som lätt, och dessutom köra tung lastbil på personbilskort, så länge det inte är i yrkesmässig trafik. För lastbilen gäller förstås att man fick C tillagt till sitt kort 1982 (tror jag det var), men innan dess gick det bra med B-kortet. Dessutom får man köra personbil klass II, om man har ett B-kort taget före 1996. Förmodligen skulle det bli ett ramaskri om de som tar nytt B-kort idag inte får köra med släp. Men med tanke på att man kan kräva halkkörning av alla, även de som bara har tänkt köra på sommaren, så borde man kunna kräva obligatorsk släpträning också, som ett led i vägen mot B-kort. De som protesterar och absolut inte vill dra släp kan få ett B-04 kort, där 04 anger att man inte får köra med släp. Samma typ av villkor som man kan få när man bara får köra bil med automatlåda. Kostnaden skulle då bli densamma som för dagens B-kort. Å andra sidan skulle man ju också kunna göra det så att alla som har genomgått den här släpträningen får B-96 från början. Då slipper man belasta all uppkörning med släp, får ett kostnadsneutralt alternativ (utan släp) och får ut något mer än bara dagens släpbehörighet för den extra släpträning man kan göra.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]