Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krishan
Hej!

Har en V70 D5-08 summum samt en jäkla massa annan elektrisk utrustning.
Har stora problem med att bilen drar tjuvström, har haft den inne på volvo hos en bekants vän som är tekniker där. Han har också konstaterat att den drar tjuvström men har inte lyckats hitta felet. Felsökning kostar för övrigt 800 kr/timme så jag har valt att inte låta dem utföra den.

Själv har jag kopplat en multimeter på minuspoolen på batteriet och mäter då förbrukningen på bilen.
Det tar ca 30 min innan bilen går ner i fullt viloläge. Då drar bilen ca 0,03-0,05 amp. Jag har dock upptäckt att bilen var 15:e minut väcks upp av något, förbrukningen ökar till ca 3,5 amp för att ganska fort (ca 1 min) sjunka till ca 0,5 amp. Efter ytterligare 1 min sjunker bilen åter ner i viloläge och förbrukningen ligger då på ca 0,03-0,05 amp. Detta upprepas var 15:e min.

Jag har försökt dra säkringar för att hitta vilken krets som är boven i dramat men inte lyckats pricka rätt.

Är det någon som har några tips kring vad felet kan vara?

Tacksam för alla tips.
av stefanus
Jag hade en garmin ecoroute inkopplad i min bil , men då drog den ur batteriet ibland , bilen verkade inte gå ner i viloläge alla gånger , instrumentbelysning lyste och säkert nå annat också som drog ström..
av krishan
Jag har haft Heico sportrim i bilen men tagit bort detta i samband med mjukvaruuppdatering.

Jag har upptäckt att det precis innan förbrukningen ökar så hörs det ett klickande ljud precis innan bakom stereon.
av Peanuts
Jag hade tidigare en V70 DRIVe MY11 som jag installerade BSR-trim i. Jag fick då en massa problem, bland annat med att bilen drog ur batteriet. (Det finns en del tidigare trådar om det). Även om jag återställde bilen till original så kvarstod problemet. Förklarningen kom till slut i att BSR:s PPC-dosa inte avslutar kommunikationen med CEM i bilen på rätt sätt och därför står datorn och väntar på mer data hela tiden. Detta gör att batteriet drar ur.

Det kanske kan vara samma problem med Heico:s utrustning? Lösningen för min bil var att Volvo fick göra en total nollställning av CEM med VIDA. Efter det försvann mina batteriproblem.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]