Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Megachef
När jag köpte min 945-95 för nån månad sen fungerade spolarvätskan på framrutan, nu har den lagt av. fungerar dock i bak.

Den låter som pumpen går när jag drar i spaken i bilen, men kommer ingenting, inte ens när jag tar av slangen vid kärlet. Vad är det vanligaste felet och vad kan det kosta att laga? Är det krångligt?

Sedan är min tuta stendöd, sitter felet i ratten eller tror ni på tutan? Provade med ett bilbatteri och la + & - på tutan och då lät den. Har en knapp på instrumentbrädan som jag inte använder, kanske dra sladdarna dit istället för att krångla med ratten ( har airbag)?
Ang. spolarvätskan så måste jag fråga, hur elakt det än låter, har du provat fylla på mer vätska? vatten räcker. Annars vet jag att den lilla pumpen som går ner i behållaren kan bråka. Jag var med om det på en 740 för ett tag sedan, så länge sen att jag inte minns exakt hur det satt monterat men det var inget stort ingrepp i alla fall. Har du bett någon kolla i motorrumet medan du drar i spaken? Någon slang kanske har hoppat ur varpå spolarvätskan hamnar i motorrummet?

Gällande tutan så ser jag tre möjliga fel; 1. Trasig säkring. 2. felet ligger bakom ratten, eller 3. kabelbrott någonstans för tutan. Att plocka bort ratten brukar inte vara någon vetenskap. I regel gäller att koppla bort batteriets minuspol, vrida ratten 90° åt ett håll för att komma åt antingen skruv eller sprint bakom ratten och sedan vrida 180° åt andra hållet och göra likadant där. Då får man lös kudden och får försiktigt dra ur kontakten. sedan är det bara skruva bort ratten och undersöka. Notera hur ratten är monterad om du tar bort den. Ibland finns en liten markering hur den skall sitta, men lättast är att själv dra ett streck över splines och rattnav innan man drar av ratten.
Om du väl kommit så långt så borde du väldigt snart kunna utreda om felet ligger i kontakten bakom ratten eller i kablaget. En multimeter underlättar felsökandet.

Lycka till!
Jeppe940 skrev:En multimeter underlättar felsökandet.
Eftersom kabeln upp i ratten är jordkabeln så koppla multimetern på motståndsmätning och mät mellan kabeln och jord på bilen. Be om hjälp att trycka på tutan, så ser du direkt om där är "kontakt". Det blir ofta "dålig kontakt" uppe i ratten (har 740) och jag har kopplat ett relä emellan så jag "bara " behöver jorda spolen på reläet. Signalhornen jordar jag i karossen bakom strålkastaren. Det blir ju mindre spänningsfall när det är mindre ström.

Mvh
Lennart
Jeppe940 skrev:Ang. spolarvätskan så måste jag fråga, hur elakt det än låter, har du provat fylla på mer vätska? vatten räcker. Annars vet jag att den lilla pumpen som går ner i behållaren kan bråka. Jag var med om det på en 740 för ett tag sedan, så länge sen att jag inte minns exakt hur det satt monterat men det var inget stort ingrepp i alla fall. Har du bett någon kolla i motorrumet medan du drar i spaken? Någon slang kanske har hoppat ur varpå spolarvätskan hamnar i motorrummet?

Gällande tutan så ser jag tre möjliga fel; 1. Trasig säkring. 2. felet ligger bakom ratten, eller 3. kabelbrott någonstans för tutan. Att plocka bort ratten brukar inte vara någon vetenskap. I regel gäller att koppla bort batteriets minuspol, vrida ratten 90° åt ett håll för att komma åt antingen skruv eller sprint bakom ratten och sedan vrida 180° åt andra hållet och göra likadant där. Då får man lös kudden och får försiktigt dra ur kontakten. sedan är det bara skruva bort ratten och undersöka. Notera hur ratten är monterad om du tar bort den. Ibland finns en liten markering hur den skall sitta, men lättast är att själv dra ett streck över splines och rattnav innan man drar av ratten.
Om du väl kommit så långt så borde du väldigt snart kunna utreda om felet ligger i kontakten bakom ratten eller i kablaget. En multimeter underlättar felsökandet.

Lycka till!

Tack för svaren!

Jag har dock redan plockat bort slangen till kärlet. Tomt på spolarvätska är det inte. Det kommer dock ingen spolarvätska ur kärlet alls. Det måste vara 2 olika pumpar då antar jag, 1 för fram och en för bak?

Jag har hört att det kan lossna något från pumpen så att den går men pumpar inte fram någon spolarvätska, någon som har input på det?
Användarvisningsbild
av Vix
Ja, 2 pumpar är det. Låter som pumpen pajat. Är nog lättare och billigare att byta den än att laga. En pump kostar inte mycket på skroten.
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]