NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tdeimos skrev:... Funderar på att sjunka så lågt att köpa mig en SAAB 9-3 SC. Vägrar komma tillbaka i träsket att betala 150 000 för en bil som står på verkstad varannan månad
Nu blir det kanske lite OT men iaf... Det har min Saab gjort, så den vagnen skulle jag avråda dig ifrån... dessutom stod den där flera månader i samband med konkursen. Det positiva med det var ju att det inte var nått mer som gick sönder under tiden, då den ju stod oanvänd... blev billigt de månaderna :-)
av MiGa
Håller verkligen med om att Volvos kvalite har blivit sämre.
Fick stanna hemma från jobbet 5 gånger i vintras när min V50 2,0D krånglade.
Detta är en bil som jag avråder ALLA som jag känner att köpa.
2.0D-motorn var ett stort misstag av Volvo att stoppa i någon Volvobil över huvud taget, om jag får säga vad JAG tycker.. :-) men å andra sidan så är det ju inte en Volvomotor heller. Den är från PSA-gruppen va?
Men är det någon som kan tala om VAD som är så dåligt med V50/S40N/C30.
Det är inte så att jag tar illa vid mig för att jag har en V50 men det kan ju vara bra att veta vad man bör ha uppsikt över.

(Edit: Vi har fått en lista från en person. Men tror att det lätt blir många som hört om en kompis kompis bror som hade en bil som krånglade.)
Jag anser utifrån vad jag hört folk säga om V50 att det är en mkt trevlig bil som fungerar utan problem, iaf de i min bekantskapskrets som har en sådan... har de haft tur...? Däremot är det en del skriverier både här och där om just 2.0D motorn som jag grundar min åsikt om den motorn på. Notera att jag aldrig kört eller ägt en - anser mig dock ändå ha rätt till en åsikt om den så är grundad på luft. :-)

Jag hade aktat mig från 2.0D men inte ifrån V50 som modell, speciellt inte de senare årsmodellerna. Därför jag funderar på att köpa en... :) Hittills har denna tråd inte avskräckt mig.
Vad som är dåligt på V50 får man en rätt klar bild av om man tittar på vad som diskuterats i Volvo C30, S40, V50, C70N kategorin. Exempelvis svaga drivaxlar, Kvalitetshjullager som går 12000 mil, Dyr service, Bullrig, Otillförlitliga furbrukningsuppgifter från tillverkaren, Dräneringslang som lossnar från A/C så att det blir fukt i kupen,Start/stop-funktion som är lynnig, Tändningslås som hindrar bilen från att starta, Dubbelmassesvänghjul som havererar, Sätesklädsel som spricker, Oljan späds mad diesel vid partikelfilterrengörning. Det finns säkert mer och man får väl hoppas att ingen drabbats av alla felen. Volvo kan bättre. Min uppfattning är att V70 är bättre. När frugan köpte en ny -07 så hade den inte ett enda fel på 12000 mil. Däremot vet jag inte hur det gick nästa 12000 bil.
Med tanke på att drivlinorna är identiska på V50 och V70 så är risken för felen du räknar upp i princip identiska mellan plattformarna...
Även V70 lider ju av vissa av dessa problemen så det är väl Volvo överlag som man inte borde vara nöjd med isåfall.

Äger en V50 2.0D 2007 sedan 2år och är ganska så nöjd, inte helt. Ägaren före mig har bytt 1 hjullager och kontakten till A-stolen för utetempmätaren.

Har haft problem med DPF men eftersom jag gärna felsöker fel själv och försöker lösa dem först i första hand har det inte blivit så dyrt trots allt.
DPF byte samt givare under 3000:-. DOCK så rasade svänghjulet och det blev ingen billig historia men då bör ju det hålla i ca 20.000mil till, kopplingen började säkert bli sliten också med tanke på milen.
Dyr service håller jag inte med om, har dock inte gjort 24.000mil ännu så vi får väl se.
Bullrig, njea... Men mer vägljud är det verkligen men man vänjer sig snabbt.
Förbrukningssiffror verkar ju inte stämma på någon bil ändå.
Dräneringsslangen har jag råkat ut för men det problemet är löst på senare modeller efter 07-08 har jag för mig.
Klädseln är under all jäkla kritik, mina säten är spruckna och ser inte roligt ut alls! Skärpning!

Alla märken/modeller har ju sina problem. V70 med ETM och tändningslås. Detta också tydligen på XC90.
V70 har också problem med hjullager.

Jag tror i det stora hela så blir kostnaderna ändå det samma, frågan är bara vilka problem man helst vill ha. Jag är dock ganska nöjd med V50'n.
Jag tror det är svårt att dra några slutsatser om kvalitén på bilarna genom att följa enstaka forumdiskussioner. Många vänder sig till forumet med frågor när de fått problem, eller är missnöjda med hur verkstaden behandlat dom. De som är nöjda och inte har problem med bilarna gör klart färre inlägg.
Följer man detta forum under en längre tid framstår det ändå som att de tidigare årgångarna 04-07 varit överrepresenterade i felfrekvens och att de fyrcylindriga motorerna i allmänhet och 2.0D-motorn i synnerhet har haft en hel del problem.
Utan att känna till detta skaffade jag en V50 -08 D5 aut, vilket jag inte ångrat. Bilen har nu gått drygt 13.000 mil. Det enda större fel har varit en läckande AC-kondensor. Där fick jag betala självrisk på maskinskadeförsäkringen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]