NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mia
Jag undrar hur man plockar lös sidorutorna fram på en Volvo V50 -05? Har hittat en del guider och PDF-manualer på hur man plockar ut sidorutorna bak, men inget om dem fram. Att plocka bort dörrsidan är inget problem, men hur sitter rutorna?

Har sökt runt på forumet, men hittade inget. Det enda jag hittade var att det skulle vara väldigt lätt :)
Användarvisningsbild
av opA
Ska ta del av detta svaret jag med... behöver få bort mina rutor fram.. besiktning på gång denna eller nästa vecka. :roll:
Användarvisningsbild
av opA
Mia skrev:Aha, det är ju du! Dig känner man ju igen från annat bilforum!
;)

Väntar också ivrigt på svar :)
Användarvisningsbild
av opA
Fellow skrev:Av med dörrsidan så sitter de två plastkåpor på vardera sida på mellanplåten. Veva ner rutan så bulten möter upp med hålet och skruva den "TVÅ!" varv motsols sen är de bara att lyfta ur rutan.
Inga clips eller liknande som går sönder ? Eller var det på rutorna bak som de hände ?
Användarvisningsbild
av Mia
Fellow skrev:Av med dörrsidan så sitter de två plastkåpor på vardera sida på mellanplåten. Veva ner rutan så bulten möter upp med hålet och skruva den "TVÅ!" varv motsols sen är de bara att lyfta ur rutan.
Tack så mycket ska prova! :D
Volvo beskrev det typ på samma sätt. (var och frågade där idag innan jag läst).

Opa: i dörrsidorna sitter det ju clips, annars tror jag det ska vara lugnt. :)
av falerum
844: Glas för sidodörrar och fönster

Fönster sidodörr fram
Obs! Eftersom bilderna i informationen återanvänds mellan olika årsmodeller och eller modellvarianter kan vissa avvikelser förekomma. Den väsentliga informationen i bilderna stämmer dock alltid överens.
Förberedande arbete
Justering av rutans läge

Kör ner rutan till halvöppet läge.
Borttagning
Borttagning av främre sidoruta

Ta bort dörrpanelen enligt: Panel sidodörr fram .
Öppna locken, 2 st, i dörrkassetten för att komma åt sidorutans infästningar i hissmekanismen.
Obs! Lossa skruvarna endast 2 varv.
Ta bort rutan genom att dra den uppåt och utåt.
Tips:
För att underlätta borttagning av rutan, ta bort den inre skraplisten genom att dra den rakt upp.
Chassinummeravgränsning
Obs! För S40 (04-) med chassinummer -0154433 samt för V50 med chassinummer -0154805 byt den bakre gummiläppen i fönsterhissen enligt: Gummiskydd glasklamma .
Ditsättning
Ditsättning av främre sidoruta

Sätt dit rutan i hissmekanismen.

Obs! Se till att rutan ligger rätt i glaskanalerna.
Sätt dit:
skruvarna, 2 st M6. Dra åt enligt: Åtdragningsmoment
locken, 2 st
dörrpanelen enligt: Panel sidodörr fram .

Kör initiering av fönsterhissen. Se VIDA Bilkommunikation.

//Micke
av VXC70
intiering av fönsterhiss kan man nog göra själv igenom att pressa knappen så rutan sparar sin ändlägen så automatik funktionen när man klickar en gång börjar fungera.
av kabre
nån som testade förklaringen här ? var det mycket jobb att få ur rutan eller går det lätt och smidigt? hade tänkte att testa tona rutorna fram så vill få ur rutorna på nått bra sätt!
Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]