Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hunterplay
Hej.

Först började de skära i början av varje växel. Ibörjan av 1an, sedan gasade jag på, då slutade de skära, direkt ibörjan av växel 2 började de oxå skära, sedan sluta de ju högre upp jag körde på växeln jag körde på. Efter 1km körning så stod de på informationsdisplayen om oljan(de stod något om oljan, jag minns inte vad de stod exakt, bara något om olja, och så stod de "stanna genast") samt med röd oljehink i panelen(de var aldrig i en gul färg innan, de kanske de inte ska vara heller på sån modell?). Jag skulle precis stanna bilen, då smäller de till och började komma rök (lite). Nu startar inte bilen, och en gul lampa på motorsymbolen lyser.

Måste de vara motorn som gått helt sönder? Eller bara en liten ventil för en hundring som behövs bytas nu.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När oljetryckslampan börjar lysa stannar man ovh kollar oljenivån. Låter det illa så startar man inte bilen. Min amatörmässiga gissning är att din motor på något sätt tagit ganska stor skada. Ramlager, vevlager eller något annst egtrrsom bilen nu inte stsrtar. Bärga till verkstad.
Användarvisningsbild
av Jackson75
hunterplay skrev:Hej.

Först började de skära i början av varje växel. Ibörjan av 1an, sedan gasade jag på, då slutade de skära, direkt ibörjan av växel 2 började de oxå skära, sedan sluta de ju högre upp jag körde på växeln jag körde på. Efter 1km körning så stod de på informationsdisplayen om oljan(de stod något om oljan, jag minns inte vad de stod exakt, bara något om olja, och så stod de "stanna genast") samt med röd oljehink i panelen(de var aldrig i en gul färg innan, de kanske de inte ska vara heller på sån modell?). Jag skulle precis stanna bilen, då smäller de till och började komma rök (lite). Nu startar inte bilen, och en gul lampa på motorsymbolen lyser.

Måste de vara motorn som gått helt sönder? Eller bara en liten ventil för en hundring som behövs bytas nu.
När var senast du kollade oljan?
Har den dragit någon olja som du känner till?
Du säger att den inte startar, gick motorn ens runt när du vred på startnyckeln?
av hunterplay
Du säger att den inte startar, gick motorn ens runt när du vred på startnyckeln?
Jag har inte kollat oljan. Den har säkert dragit olja?

Motorn går runt ja, när jag vrider på nyckeln helt. Den får bara inte till den dära "brum brum" ljudet, som blir när motorn är helt startad.

så motorn är ej helt trasig, de står även de på panelen(motorn är endast i gul färg på lampan).
av hunterplay
manuell. de small till både bak o fram har jag för mig.

oljepöl, vet ej.

men motorn funkar, de lyser bara gult på motorlampan. motorn svarar när jag vrider på nyckeln helt, den får bara inte de dära "brum brum" ljudet som motorn får när motorn är helt igång. motorn går alltså inte helt igång. de e något litet som kan behövas fixas bara.
av rid54
Jag får en tydlig känsla av att du bör lämna över problemet till en verkstad. Försök inte köra dit, försök inte starta bilen, utan ordna bärgning och be dem lämna ett åtgärdsförslag. Forumet har tillsammans stor kunskap om Volvobilar, men den här tråden börjar med något som läter som ett totaltras och då lär det ta tid innan vi är överens om symptomen och de tänkbara orsakerna, för att inte tala om vad som måste fixas.... och du kanske inte kan genomföra alla åtgärderna själv, heller.

Jag skulle, om du vill börja i nägon ände, föreslå, att du undersöker oljan (ta ur oljestickan, titta på oljan). Är den svart? Är den grå? Är det metallspån i? Är stickan torr? Meddela resultatet.

Kolla sedan kompressionen i alla cylindrar. Är den OK? Skiljer det för mycket mellan cylindrarna?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Bärga till vcerkstad. Går nstartmotorn runt kan det ju vara annat än totalras. Taskig soppapump men att oljetryckslampand tänds är inget bra tecken
av tomsa
hunterplay skrev:Hej.

hunterplay skrev:

Motorn går runt ja, när jag vrider på nyckeln helt. Den får bara inte till den dära "brum brum" ljudet, som blir när motorn är helt startad.

så motorn är ej helt trasig, de står även de på panelen(motorn är endast i gul färg på lampan).
hunterplay skrev:manuell. de small till både bak o fram har jag för mig.

oljepöl, vet ej.

men motorn funkar, de lyser bara gult på motorlampan. motorn svarar när jag vrider på nyckeln helt, den får bara inte de dära "brum brum" ljudet som motorn får när motorn är helt igång. motorn går alltså inte helt igång. de e något litet som kan behövas fixas bara.

:-O) :-O) :shock: :shock:
Ja vad ska man säga ???
Inte kollat nåt om olja eller så tydligen?
Men med all säkerhet är det ingen "liten ventil för en hundring" som är problemet :D

Lite svårt att tro att inlägget ens är seriöst skrivet utan mer ett fylleinlägg.

OM det trots allt är seriöst så instämmer jag i vad de tidigare skrivit,
bogsera/bärga bilen till verkstad.
rör INTE startnyckeln till startläge
bered dej på en dyrare kostnad än nån hundralapp
Lär dej efter detta att om det låter illa om en bil så gasa INTE mer utan stanna direkt och ring nån som kan NÅT om bilar som kommer och hjälper dej.
Be nån visa dej var man kollar olja,vatten osv fast det ingår ju i körkortsutbildningen så det borde du kunna om du faktiskt har körkort.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Undrar vad TS menar med "en liten ventil för en hundring" egentligen ??? ?:-/
Användarvisningsbild
av Jago
hunterplay skrev:

Menar TS allvar nu?? "det dära brum brum ljudet???? ?:-/ ?:-/

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]