- tis 26 dec 2006, 13:33
Hej!
Jag har tidigare haft en V50 2.4i som tjänstebil, och lyckligtvis har jag nu blivit av med denna. I stadskörning med korta sträckor låg den ofta på 1.4 l/mil. Jag nollställde aldrig mätaren under 1.0. Min tidigare bil var en v40 2.0T, och trots att motorstyrkan var ungefär densamma, och att uppgiven bränsleförbrukning skulle vara något mindre på V50n drog den i praktiken C:a 2-3dl mer per mil. Det är mycket. I mitt normala varvtalsregister upplevde jag dessutom V50n som väldigt slö jämfört med V40 2.0T, men det kanske man borde väntat sig i och med att det satt en lättrycksturbo i V40n.
Det mest skrattretande i sammanhanget var Bilias usla ursäkter när de inte kunde hitta något fel. "Man kan inte jämföra två bilar". "Det beror på din körstil" etc. etc. Jag roade mig en gång att lägga bilarna sida vid sida på väg upp för en bro, båda med cruise-controllen inställd på 80 Km/h. V40 drog 10.1, V50 13.3.
Jag märkte, som en del andra att vid kraftigt gaspådrag och hastigheter över 80 så kunde man notera en kraftig ökning av bränsleförbrukningen. V40n betedde sig mer som man kan förvänta sig av en bensinmotor: Lägsta bränsleförbrukningen fick man om man trampade plattan i botten ett tag och sedan frikopplade och rullade en sträcka tills man var tillbaka vid den fart man hade från början. Noteras bör att V40ns motor inte var från RN-serien som påstås ge ytterligare upp till 10% lägre förbrukning.
En kvalificerad gissning är att V50:s luftmotstånd blev högre än vad Volvo tänkt sig från början, och att man tvingats till olyckliga motorstyrningsåtgärder för att hålla nere utsläppen vid kraftigt gaspådrag.
Med tanke på att det är så stor skillnad mellan V40 och V50, och man rimligtvis måste använt sig av ungefär samma mätmetod (Man mäter inomhus på rullbana, kallstart, 20-30 grader omgivningstemperatur), så är det nog helt enkelt så att Volvo ljuger om v50s förbrukning.
Har nu en V50 diesel 2.0D och det känns lite bättre. Rejält vridmoment och har aldrig varit över 0.8 l / mil, men även här är förbrukningen låååångt över vad Volvo vill medge. På landsväg påstår man att den drar 0.48 l/mil, och i landsvägscykeln ingår en lång sträcka med 120km/h körning. Med tanke på att min bil drar ungefär 0.6 vid 120 km/h så kan man ju undra hur de får ihop ekvationen. Blandad körning anger man till 0.56. Även detta en fantasisiffra.
En liten glädje är att fler uppmärksammar lögnen. Såg nyligen en lista över de bilar i Sverige som drar mest i förhållande till tillverkarens siffra, och där hamnade V50 2.0D på tredje plats. (0.75 uppmätt, 0.56 angiven blandad förbrukning).
Skärpning Volvo! Sluta ljuga!
Förklara varför ingen kan reproducera era siffror och förklara varför en V40 och en V50 med på papperet i stort sett samma förbrukning kan skilja 2-3 dl per mil.
Och Bilia,
sluta stå och försöka bortförklara för era kunder med inlärda klyschor. Det är ju ni som får stå till svars om någon orkar gå till ARN.