Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Den senaste tiden har motorn börjat spika ganska hårt under belastning. Kör jag riktigt mjukt så går det att undvika men vid medelmåttig eller hårdare acceleration hörs det svagt inne i kupén. Om jag kör ner sidorutan och gasar på längs med vägräcken eller husväggar så låter det riktigt högt och otrevligt. Det verkar vara relaterat till förbränningen och bara i en av cylindrarna.
I övrigt verkar motorn gå som den ska. Bränsleförbrukningen och även färddatorns felvisning har gradvis gått upp 3-4% om jag jämför med för 20000 mil sedan.

Kan man misstänka att en spridare orsakar ljudet? Är det lätt att lokalisera vilken och går det att kalibrera om den mjukvarumässigt i så fall?
( V70 D5 -02, snart 39000mil)

/ Göran
Hur går den på tomgången, är den lite orolig i gången eller ligger den helt stabilt? Jag har också en -02 V70 D5 som har gått 39000 snart, min är lite orolig på tomgången inte så att det syns på varvräknaren men det hörs på gången. Det låter som den spikar någon sekund/sekunder, låter även som den spikar när man belastar den hårt vid körning.
Jag misstänker bränsle trycket för det svajar mellan 250 till 500 bar på tomgången, och det är när trycket blir högre den går hårdare/spikar.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag upplever att tomgången är jämn och fin. Jag hör inga störningar eller spikljud på tomgång. Detta förutsatt att jag håller nere kopplingen för att få tyst på svänghjulet som för ett j***a liv annars.
Hänger bränsletryckshöjningen ihop med när ac-kompressorn kopplas in? Motorn får lite mer bränsle för att driva kompressorn med oförändrat tomgångsvarv.
Nej det har ingenting med ac-kompressorn att göra, tror att det ev är bränsletrycksregulatorn som sitter på fuelrailen eller en spridare som läcker in bränsle så trycket sjunker och regulatorn kompenserar och därav det svajiga trycket. Har testat att dra ut kontakterna på spridarna med motorn i gång och ettans spridare ger minst reaktion på motorgången ( det blir en felkod som man måste ta bort). Har även gjort ett returflödes test utan att det visade något fel.
Men min drar inte något mera bränsle och går ju som den ska, bara väldigt irriterande med svajet på tomgången.
Användarvisningsbild
av A80TD
@ mbc
Det går väl inte att utesluta svänghjulet helt och hållet men det har alltid blivit tyst över 900 rpm tidigare och det är en helt annan karaktär på det här spikljudet som har dykt upp den senaste månaden. Svänghjulet har låtit nästan likadant sedan jag köpte bilen. Det har blivit lite värre under åren som gått.

@ DieselD5
Det var en ju en bra ide att koppla ur spridarna, en åt gången. Kan man göra det och åka ut och gasa med bilen eller går den ner i nöddrift som kräver verkstadsbesök då?
av Tors1
Det er to saker man kan kolla før det gjøres mekanisk inngrep:

1. Ha i en burk med BG 244 (google). Den renser dieselsystemet och spridarne.

2. Ha i BG 109 i oljan (google), kjør bilen i en halv time och bytt oljan. Den renser stempelringer och ventiler. Da vil kompresjonen bli bettre eller som ny. Dette løser mycket ofte oljud. I Sverige har dere mucket dårlig diesel som etterlater mycket carbon i motoren. Inte bra, och dreper motoren fortere.
Tror inte att man kan köra med en spridare urkopplad (men jag vet inte...) om du testar så får du gärna tala om hur det gick..

Tors1
Har du själv testat BG 244 och BG 109?
Håller med om att Svensk diesel inte är något bra nuförtiden, jag är gammal lastbilschaufför och minns när diesel verkligen var diesel och inte blasket som säljs i dag.
Är skeptisk mot alla dessa dunder medel som ska göra underverk, men det kanske finns något som verkligen fungerar!!
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag ska kolla med bilverkstäderna om de kan svara på huruvida man kan köra med frånkopplad spridare.

BG's produkter verkar intressanta. Har googlat en del och läst recensioner. Kan nog vara värt att prova både på d5'an och min audi td. Problemet verkar vara att hitta någon butik som säljer produkterna här i närheten.
av Tors1
Jag har inte testet enda, men jag kan få kjøpt det over disk på Mekonomen och bruke det på eget ansvar. Det er kun ment å brukes på proffmarknaden och inte av vanliga folk som oss. Men, Mekonomen selger det. BG er stort och brukes i mange lender. Jag har mest tro på BG 109 da EGR ventilen tilfører mycket koks som setter seg i stempelringer och ventiler.
Skal teste i september, da skal ny olja på motoren.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.