Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vidivici
Är på gång att byta tjänstebil och har fallit för nya faceliftade v60.
Jag ligger 6000 mil på vägarna varje år, sommar som vinter. Har aldrig kört awd tidigare men skulle förstås vara skoj att testa.
D5 är ju en betydligt roligare motor så det perfekta alternativet vore ju D5 awd, fast då sticker prislappen lite för långt känner jag.
Vilken ska man satsa på? D4 awd eller D5 fwd? Gärna för och nackdelar.
R-design har jag i alla fall bestämt mig för :P
Användarvisningsbild
av MisterMister
Hej!

När jag skulle beställa i april så hade jag i stort sett bestämt mig för en D4 med automatlåda, men efter att ha provkört en sådan ändrade jag mig och tog en D5 manuell istället. D4:n var väl helt ok, men jag upplevde det som att automatlådan inte utnyttjade dieselmotorns vrid riktigt. När man gasade på ordentligt växlade den ner och kom upp i så höga varv att den liksom "dog" lite grand. Efter en stund kom dock nästa växel i och den drog iväg bättre. D5:an behåller ju vridet längre upp i varvtalsregistret, så den kanske känns annorlunda. AWD kändes inte nödvändigt för mig då jag sällan kör på oplogade vintervägar.
Nu var detta en -13 års modell, den nya kanske känns annorlunda.
av Saabturbo95
jag har aldrig haft awd förut, jag e kär. Helt underbart i ösregnet och det är gött i kurvorna när det bara bettar.
Har en d4, tycker effekten räcker gott och kör du i D läget så segrar den ordentligt.
hade gärna haft mer effekt, men inte saknat det än iaf.
kan dock säga att den är törstig. Som lägst har jag kör landsväg på 0,65. Några små resor i stan innehöll den på totalt 50mil.
annars 0.74 i snitt. mätt vid pump

jag kommer alltid ha awd i fortsättningen =)

(hade en 400hk fwd med diff innan denna bilen)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Skillnaden mellan D4 awd och D5 awd är nu bara 10 000kr hade nog hellre valt bort någon lull lull grej för att kunna få den större motorn, det är stor skillnad mellan D4 och D5 tycker jag. :)
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Aldrig mer en vinter utan AWD.
av Exquattro
Det finns nog bara ett sätt att lösa detta på, provkör ordentligt. Själv kommer jag inte att välja någon modell med denna tråkiga automatlåda igen, helst inte heller den brölande femman. Jag tycker å andra sidan inte heller om den degiga manuella lådan i V60 så för mig är det ett svårt val om det skulle bli Volvo. Det är så synd för så många detaljer är så ypperliga med bilen men motor/växellåda/awd faller mig inte alls i smaken efter drygt 4000 mil, mycket soppa vill den också ha trots mestadels lugn landsvägskörning. :( Hoppas på bättring om ett och ett halvt år när det är dags nästa gång.
Senast redigerad av 1 Exquattro, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Då är jag inte ensam om att reagera på dieseltörsten i D4 AWD. Precis köpt en My 14 och jag har aldrig haft diesel förut. Alla tjatar om hur billigt de går men JUST den modellen jag köpte gör INTE det haha.... Körde väldigt lugn hem de 25 milen jag hade från bilhandlaren och kom ner till 0.64/mil. I stan skenar förbrukningen uppåt. Men visst, automat och awd gör väl sitt.

Tomas
av RCE
farmerswalk skrev:Då är jag inte ensam om att reagera på dieseltörsten i D4 AWD. Precis köpt en My 14 och jag har aldrig haft diesel förut. Alla tjatar om hur billigt de går men JUST den modellen jag köpte gör INTE det haha.... Körde väldigt lugn hem de 25 milen jag hade från bilhandlaren och kom ner till 0.64/mil. I stan skenar förbrukningen uppåt. Men visst, automat och awd gör väl sitt.

Tomas
Enligt Volvo drar en automat ca 1dl mer än en manuell... Har själv beställt en XC60 D4 AWD manuell och enligt Volvo ska den dra 0,53 men det återstår att se.

Hoppas de kan lösa det snart så jag f&a[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]