- mån 29 jul 2013, 16:10
Hur är D5 med manuell låda (eller 2,4D -10) i detta läge? Saknar de D3/D4:s tomhet? Har utan framgång letat efter en D5 med manuell låda för provkörning, i beg.hallarna vill de ju inte låta en provköra om inte köpet är mer eller mindre klart.
V9097 skrev: D4 motorn är jag däremot nöjd med! Ljudet är ok för att vara diesel, kraften räcker gott och väl och förbrukning kring 0,6 är helt ok. Däremot har motorn en svaghet: om jag närmar mig en korsning och det slår om till grönt strax innan jag stannat bilen helt finns det en hastighet där varken ettan eller tvåan känns rätt. På tvåan blir accet för klent om jag hamnar under 1300rpm, och det känns inte heller rätt att pressa i ettan när man har rull på bilen.Håller med helt och fullt, jag kör idag D3 MY11 aut. Visserligen maskerar automaten denna tomhet i botten ganska bra men i vissa lägen märks det ändå. Jag har inte alls blivit kompis med automatlådan och har därför börjar luta åt att byta mot en manuell. Fick dock samma intryck av D3/D4 med manuell låda som du, tomheten i botten är direkt störande i stadstrafik. Ute på öppna vägar spelar det ju mindre/ingen roll.
I de lägena skulle jag uppskatta en D5.
Hur är D5 med manuell låda (eller 2,4D -10) i detta läge? Saknar de D3/D4:s tomhet? Har utan framgång letat efter en D5 med manuell låda för provkörning, i beg.hallarna vill de ju inte låta en provköra om inte köpet är mer eller mindre klart.