Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommpa62
#773971
Ja du det var lite o bita i. Att den tar lite olja gör inte så mycket lite men jag trodde inte den skullle ta 3 liter på 40 mil . nu har jag flyttat spridarna men det hjälpte inte ete ett dugg samma cylinder taskar änså nu bygger ja om en kommp mätare så den når ner o kolla kommpen på den cyllindern.
så får jag se om det blir skroten med den???
av tommpa62
#773972
Vevhusven är det krångligt o ta iser den ock hur reagerar bilen då? men 5 cyllindern har väl inget med det o göra??
av tommpa62
#774101
:-O)
Ja ha då har jag varit ute ock tagit komp prov den visade på 1 a, 13 kg på 2 a, 13 kg på 3, 13,5 på 4, 13,5 Ock på 5 cyllindern vart det inget?? vad fan inebär o ta av toppen äller4 raka spåret till skroten ?????? det kan ju lika gärna vara ett hål i kolven ???? nu står man där med röven i brevlådan?
av Tommty
#774134
kan ju vara att att kolvringarna på 5an har heöt dött.

isåfal blir det att riva toppen och kolla.
av Tommty
#774171
det kan man stå och gissa på i evigheter. svaret får du när du hittar problemet.
av Rådlös
#774213
Du har en något underlig attityd. Du har just köpt en bil som visar sig vara behäftad med något fel. Nu överväger du om du skall köra den till skroten i stället.
Fortsätt felsökningen och ta reda på vad felet är och agera därefter.
av tommpa62
#774573
Jag har inte gett så mycket för bilen men ändå synd för bilen är fin förutom motorkrånglet .Var det flera förslag om vad det kan vara för problem med bilen? Är det ock riva bort toppen som hjäller ? Är det avancerat ock tar det tid ock göra det för en orutinerad bilskruvare ???
av Malish
#774704
jag skulle tippa på att det är att riva hela motorn för du måste ner och kolla kolvringarna, kanske någon som kan det bättre men är tveksamt om du ser nåt utan att plocka ur kolvarna ur cylindrarna..

Är du nöjd med bilen i övrigt så skulle jag åka till skroten och köpa en utbytesmotor, de lär inte kosta mer än max 5000, se bara till att det är en likadan motor för annars blir det dels krångel med byte av styrboxar och dels blir det krångel med besiktningen.
Nu är det ju visserligen en 92a så har för mig det är lite annorlunda regler för motorbyte jämfört med bilar nyare än 95 (tror jag det är)
av *pettson*
#774710
tommpa62 skrev:Jag har inte gett så mycket för bilen men ändå synd för bilen är fin förutom motorkrånglet .Var det flera förslag om vad det kan vara för problem med bilen? Är det ock riva bort toppen som hjäller ? Är det avancerat ock tar det tid ock göra det för en orutinerad bilskruvare ???
Riva gäller för att få veta.
Är det avancerat? Inte alls, men det kräver en handbok, en man kan hålla i handen istället för att snålladda ned den på ett språk man knappt kan, det kräver gott om verktyg och det kräver engagemang. Samt att man gör det INTE på en hyresparkering, dom fel som kan komma på tal eftersom det fanns kompressionsfel gör att det är ganska djupt i motorn. Tidsmässigt är det en fråga om exakt hur engagerad du är kombinerat med dom andra sakerna. Är det så att du inte har verktygen, tiden, handboken förståelsen för det i boken och det framför dej och platsen så är det ingen ide att påbörja något.
Hur du än gör kommer det att kosta pengar, mer eller mindre dessutom, kan vara bra att se över ekonomi. Inget är gratis med att lyfta på toppen så att säga, det handlar inte om enorma pengar men ändå pengar.
sen kan det vara så att det blir en annan motor ifrån skroten istället, dvs om felet är av allvarlig art. Det kan bli enklare och billigare.
Men allt det här avgör du.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]