Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Helskumt fel. Tacksam för tips och råd. Hela klimatanläggningen (helautomatisk) stängs av när turbon laddar på min 760 Turbo. (samma klimat som i 940 och 960) Spelar inte någon roll om jag kör på helautomatiskt eller någon av de manuella fläktlägena. Allt stannar av och fläkten slutar blåsa tills jag lättar på gasen. Då startar allt som vanligt igen. Verkar ju helskumt. Har någon varit med om något liknande ???
//F
Vet ej om detta gäller din bilmodell, men på min S60 Turbo så ligger det i programvaran att kompressorn skall kopplas ifrån under acceleration. Vet ej vad det exakta skälet till detta är men antar att kompressorn snor mycket effekt.

Det verkar ju dock som att hela din AC-anläggning slår ifrån om fläkten stannar så du har kanske något som strular med din anläggning.
Hej, det där är ett väldigt vanligt fel på 940 och beror på vakuumläckor i klimatanläggningen. Det lär vara samma på 760.

Spjällen som styr luftflödena i kupén styrs av vakuummotorer/vakuumklockor. Dessa får vakuum från insuget. När man belastar motorn försvinner insugsvakuum, och på grund av läckorna tappar då även vakuummotorerna sitt vakuum. Då hamnar spjällen lite hursomhelst och man upplever det som att fläkten stängs av. Det finns ganska många trådar om detta på forumet.

Åtminstone på 940 brukar det vara själva vakuumklockorna som läcker. Att byta dem är inte jättesvårt men tar en väldig tid eftersom mycket måste bort för att komma åt. Har man tur är det istället en läcka på någon ledning mellan insuget och kupén. Det finns också en backventil i motorrummet (osäker på precis var den sitter på 760) som man kan kolla enkelt.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]