Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av molokov
Har en V40, årsmodell 13 där det sitter en fast dragkrok där bak.
Denna tycker jag är ganska ful och den används knappt.

Jag skulle vilja plocka bort den.
Går det att göra smidigt?

Stämmer det att man måste ombesiktiga bilen på ngt sätt när dragkroken är borta?
Någon sa att man var tvungen att göra det och att det kostade typ 400kr.
Någon som vet om det räcker med att anmäla detta till bilprovningen och pynta in räkningen eller måste man åka dit fysiskt?

Kan man sedan sälja dragkroken begagnad på blocket, finns det någon andrahandsvärde i det tro? En sådan:
http://webshop.bilia.se/fast-dragkrok-v ... c-327.aspx
Användarvisningsbild
av hollan
om inget annat så är där sågat i stötfångaren så du lär behöva byta den med om de skall bli snyggt
Jaa du måste göra en "Registreringsbesiktning - Ändra registrerat fordon" och den kostar 380:-. Och du måste åka dit och visa upp bilen.

Nu är ju modellen ganska ny men nog finns det kanske någon som glömt beställa krok och vill ha det i efterhand. Passar den andra modeller också eller endast nya V40?

I texten på Bilias sida står det: "Bilen är fullt förberedd med fästhål i karossen och en tydlig markering för utskärning i stötfångarhöljet." Så som hollan skriver så får du ju ett hål där..
Användarvisningsbild
av joel80
Tänk på att det kostar rätt många tusenlappar att sätta på krok.. så när du tar bort den kanske du sänker andrahandsvärdet på bilen något.. går ju att ta up mer pengar med krok på till rätt köpare.
Jag vill alltid ha med krok, och då det kostar runt 7000kr att sätta på en i efterhand blir det ju en rätt stor merkostnad om man köper "fel" begagnad.

Lyckas du sälja kroken kanske du får tillbaka lite.. men med tanke på det hollan säger går det säkert åt för att byta stötfångare.
av molokov
Okej, det låtter mkt avancerat och omständligt :cry:

Tanken är även att jag vill få på ngn form av diffuser där bak för att ge bilen ett mer sportig utseende.
Typ detta stylingkit: http://webshop.bilia.se/exteriort-styli ... c-160.aspx

Men, det verkar nu faktiskt som att dragkroken kan sitta kvar trots att man sätter på diffusern.
Det är ju garanterat snyggare utan kroken, men jag får väl överleva att den sitter kvar isf :o
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?