Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av panorama
Hej

Någon här som brukar tvätta motorrummet med högtryckstvätt? Jag vill men vågar inte. Tips tas emot med glädje, Eller ska jag avstå och låta någon annan göra detta?
Bilen är en xc60 D5.

Mvh
Användarvisningsbild
av PalmE
Det är inga problem, håll lite avstånd bara och undvik att spola direkt på batteri/säkringar. Spraya på nån motortvätt eller avfettning först på kall motor så blir det rent och fint. :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Lånar tråden lite... Någon som testat HD-grön som medel för motortvätt? Isåfall hur pass utspätt och vågar man ha det på så pass mycket plast?
Användarvisningsbild
av sthlm
Bör inte vara några problem alls. Värsta dundermedlet är det iallafall.
Kom över en halvliter och har försökt köpa sedan dess.

Läs på http://shop.bollnasbilvard.se/strovels- ... c-712.aspx
Strovels Alfanol® HD Grön är ett högkoncentrerat och ekonomiskt bra val som är effektivt redan vid låga koncentrationer. Det frigör och dispergerar (transporterar) bort föroreningar och har den fördelen att det inte gör plasten styv.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har köpt 5 liter.. för 250kr.
Tools i Gävle har... Har du vägarna förbi Gävle kan jag fylla upp en halvliter åt dig i en pet-flaska om du vill ha.. ;)
Jag kommer inte göra av med 5 liter på väldigt många år! :D
Användarvisningsbild
av Funk
HD-grön är en alkalie, den löser inte olja. Så som motortvätt är den inte idealisk om det finns lite oljerester eller fet smuts..

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Sant, men såhär på sommaren och om motorn inte läcker olja räcker det rätt långt.. sen har jag fått uppfattningen om att HD-grön är rätt så snäll mot plastdetaljerna... rätta mig gärna om jag har fel där.
Användarvisningsbild
av Funk
Alkalier generellt är snälla mot plast, men stygga mot aluminium och en del andra metaller..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brukar tvätta motorummet med vatten, det är snällt mot det mesta. Det gäller bara att hålla efter så behöver man inget starkare. Högtryck behlvs inte heller, ett gardenamunstycke räcker gott.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Motortvättade 854an ordentligt en gång för många år sedan och abs systemet ballade ur fullständigt, efter några dagar så hade väl fukten torkat och systemet fungerade normalt igen och gör det fortfarande :D

Sedan dess motortvättar jag ingen av bilarna utan torkar bort den värsta skiten :D

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]

motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]