Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
frun upptäckte nyss att något lös bak på bilen, kom fram till att det måste vara bromsljusen då position och baklyse sitter nedanför dessa. När jag lade på handen var det väldigt varmt så jag antar att de lyst några timmar sedan bilen kom hem tidigare under dagen. Tryckte till på bromsen utan någon förändring, startade och backade ut och in och stannade igen och då hade de slocknat. Har den senaste tiden haft problem med kombiinstrumentet där klockan snurrar baklänges och trippmätaren inte alltid går att nollställa plus att det varnats för låg spolvätskenivå senaste månaderna trots att jag fyllt på så det rinner över flera gånger. Dessutom lade bakrutetorkaren av nyligen. Hittade någon tråd från en 740 där man misstänkte glappkontakt, någon som haft liknande bekymmer?
Användarvisningsbild
av Camel
Troligen har bromsljusrelät hängt sig som sitter i pos RMI5 i REM som sitter i lastutrymmet. Kolla bl.a. denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=70356

Angående klockan så beror det sannolikt på dåliga lödningar i DIM, ett vanligt fel. FInns många trådar om det. Här är en (som du har skrivit i):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38#p752854
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, om bromsljuset i rutan inte lös samtidigt som bromsljusen vid tillfället du skrev om så är det sannolikt ett separat fel.
Ang bakrutetorkaren så är det ett väldigt vanligt fel. Antingen kan du ha kabelbrott (vänster gångjärn innanför plasten) eller så har torkarmotorn ge upp (vanligt). Sitter plastdrev i den som slits. Har sett att det finns att köpa lösa drev men kommer inte ihåg vart, har för mig att det var dyrt också. Eller så köper du ny motor.

Jag köpte från skruvat och den funkar kanon. Men för mig var den inte helt död, den hackade som lite och gick om man hjälpte den, förmodligen var dreven inte så vackra.
nej, mittbromsljuset lös inte vad jag kan komma ihåg..

ok, har hört olika bud om baktorkaren men då är det två separata problem också med andra ord. Att baktorkaren stannar efter 10 år verkar ju vara standardfel på de flesta kombivolvo. Trodde man någon gång skulle hitta en lösning på detta. En del löder ihop kablarna och andra plockar isär motorn. Men motorn och elfelet har inget med varandra att göra alltså, kan fortfarande vara vilket som? Lämnar man in den till volvo byter de motorn istället för att felsöka, frågan är om de byter kabelhärvan också eller om det felet fortfarande kan kvarstå trots motorbyte?

Men nu har jag tre separata problem att åtgärda. Stämmer min sammanfattningen av alternativen?

Kombiinstrument
byta till nytt eller hitta någon som kan löda?
nytt kostar nästan lika mycket som bilen är värd, ett som är omlött håller inte lika länge
fråga, håller ett nytt instrument högre kvalite på lödningar eller riskerar man samma problem om tio år igen?

Bromsljusen, nytt relä
ide att köpa begagnat?

bakrutetorkaren som funkar ibland en stund, ny motor eller fixa glappande kablar
tombe691 skrev: En del löder ihop kablarna och andra plockar isär motorn. Men motorn och elfelet har inget med varandra att göra alltså, kan fortfarande vara vilket som? Lämnar man in den till volvo byter de motorn istället för att felsöka, frågan är om de byter kabelhärvan också eller om det felet fortfarande kan kvarstå trots motorbyte?

Kombiinstrument
byta till nytt eller hitta någon som kan löda?
nytt kostar nästan lika mycket som bilen är värd, ett som är omlött håller inte lika länge

bakrutetorkaren som funkar ibland en stund, ny motor eller fixa glappande kablar
Att bakrutetorkaren inte fungerar kan vara antingen kablaget eller motorn, tror inte du har så otur att det är båda samtidigt. Så att felsöka först är ju att föredra.
Du säger att den funkar ibland en stund, det kan fortfarande vara både och. Kabeln kanske inte gått av helt och glappar.
Dom flesta löder ju ihop kablarna för en ny kabelhärva är nog inte gratis och den är rätt lång och innertaket måste ner, tror jag.

Dessa kan laga ditt instrument om du inte löder själv. http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009
oftast stannar torken i onaturliga vinklar, typ 45 grader eller så. Om man då med lite milt våld trycker den någon millimeter neråt eller uppåt går den tillbaka till startläget för det mesta. Vet inte om det finns något typiskt beteende för att fastställa om det är störst sannolikhet för kabelbrott eller motorhaveri.
vet att jag reagerade strax innan problemen med torkaren började på att det lät högre än vanligt när jag körde torkaren bak. Så med andra ord bör det vara motorn?

Volvo funderade på om det kunde vara någon kombo, att kabelhärvan till torkaren och bromsljusen kortslöt varandra...

Har bokat tid för bromsljusen på onsdag, känns ju dumt att åka omkring med det felet längre än nödvändigt.

Men angående torkaren, är det värt att plocka isär motorn eller är det smidigare att bara byta? Finns det ingen mer hållbar motor från någon senare modell man kan byta till? Byter man nu så lär den väl iofs hålla så länge bilen lever...

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]