Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredj72
Hej alla,
Jag är förbryllad. I förrgår rasade min motor. Vi var på väg till affären, när vi kört runt 5-600 m så kom vi till en korsning då vi behövde stanna för att vänta på passerande bilar. Lyfte på kopplingen för att fortsätta, då blev det motorstopp. Sedan gick det inte starta bilen igen, det sa bara klick i något relä eller liknande. Inga lampor indikerade att något var fel, inte heller "datorn".

Så det blev bärning till verkstan. Jag trodde att det kanske var startmotorn, eller en säkring. Men efter att de tittat på säger det att troligen är motorbyte! som gäller. Något chockad måste jag erkänna.

Bilen har gått 9600, senast servad är Nov 2012. Service datorn hade inga indikationer på några motorfel. Remmar(ac, generator, kam etc) så alla bra ut(=sitta på plats) (Så då borde det väl inte vara ac kompressorn som skrivits om en del här). Det fanns olja i motorn, vi har inte uppfattat några missljud eller så, vi har haft motorstopp förut (oftast när vi haft ett högt rattutslag) och bilen har gått bra fram till i förrgår.

Några tankar eller ideer? för jag har svårt att förstå hur ett motorstopp skulle kunna leda till totalt motorhaveri. Något som hört om något liknande på 2.0d motorerna?

// Fred J
-
av fredj72
kamrem hade ju varit lite logiskt iaf. Men de hade skruvat bort skyddskåpan och killarna i verkstan tyckte att den såg ut att sitta på alla "rullarna" och vara hel. Men de kunde inte se längst ner.
av Lövet
Om verkstaden kommit fram till att det behövs motorbyte så måste de väl veta vad som är fel?
av d98josu
andreas_lofgren skrev:Om verkstaden kommit fram till att det behövs motorbyte så måste de väl veta vad som är fel?
Kan man tycka. Vilken "verkstad" pratar vi om?
av rid54
Kan inte din bilmodell i detalj, men att byta motor efter ett motorstopp låte lite overkill. Den som vill göra bytet bör ju rimligen kunna motivera ingreppet, eller vad tycker du? På mig låter det som att det kan vara vadsomhelst inklusive ett dåligt batteri. Det är billigare att byta ett batteri än hela motorn.... Teknisk motivering är ett grundkrav innan du låter någon göra något med bilen!
Användarvisningsbild
av Vojje
den skar väl ihop. Sånt som kan hända och när det gör det är det vanligast på tomgång.
av nissesvolvo
Att det händer precis när man släpper upp kopplingen har nog egentligen inget samband utan nåt hände i samma ögonblick. Jag tror ändå på kamrem. Bara för den är hel så kan den ju ha hoppat också fast det är klart skall det bli motorbyte så räcker det inte med att den hoppat en kugge utan borde då ha hoppat fler för att åstadkomma så mycket skador att ett motorbyte krävs.
Har Du kollat om maskinskadeförsäkringen gäller i Ditt fall?
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det en my10 som gått 9600 så tar maskinskadeförsäkringeb det hela om det är etr normalt anständigt bolag.

För övrigt håller jag med de andra, verkstaden måste ju kunna påvisa vad det är för fel innan man lagar det.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]