NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ava
Funderingar kring c30 ja.... Körde nyligen en c30 med en t5a i och måste säga att det var la roligt för att i övrigt varit en vanligt fullmatad standardbil. Ingen slående revolutionerande upplevelse och som svar till dig som startat tråden så skulle jag slå på en v50 istället(eller varför inte en s40 om du inte behöver bagaget). Peta in en högtrycksdieselråtta och ett bodykit och lite lull-lull så har du en mkt trevligare bil. c30´n väcker nog mer uppseende men allvarligt, jag hade någ låtit den kallna lite först.

-andreas
Användarvisningsbild
av CarMan
Kevlar skrev:Hej alla!

Nu när C30 har premiärvisats och finns uppe på volvos hemsida, så tänkte jag starta en tråd om den riktiga modellen, inte Concept.

Jag tänkte beställa en v50 2.0d som tjänstebil, men blev nu sugen på c30 med samma motor.

Skillnaden är att c30 har 6-växlad manuell låda, och drar Mer diesel (5.7 mot 5.6 liter blandad körning)! Hur fan lyckas man med detta, i en mindre bil?! Fast tjänstevikterna är ganska lika... tyder väl på att c30 är en stabil vridstyv sak...

Sen att den släpper ut 25% mer CO2 per km (201 g mot 146 g för v50) är ju bara skandal. Kommer förmodligen visa sig i förmånsvärden och absolut i fordonsskatten.

I övrigt är bilen läcker som få, med en massa schyssta tillval, som t.ex. fjärrkontrol till dieselvärmaren, maffiga 5x130 W stereo, häftiga färgkombinationer mm.

Kolla in volvocars.se och vrid och vänd på bilen, testa olika färger, fälgar och bodykits.

Moderatorer, kanske dags för en egen liten sektion för vår lilla nykomling?

Skriv en rad om vad ni tycker och vad ni fått reda på om c30 vetja!
Är det någon som vet om bilen går att beställa redan?

Flyttad till det nya forumet :)
Mvh Ramon /admin

om jag mins rätt så fans den lådan till V50 först också, men man tog bort den då den 5 stegade drog mindre bränsle.

så bränsleförbrukningen har nog inte med bilmodellen isig att göra
av MGZTT
När är det premiär för nya C30:n? Finns den redan nu för provkörning hos vissa handlare eller? Är det måntro värt att besöka Volvohandlaren för att kanske få en "förhandsskymt"...?
Användarvisningsbild
av CarMan
premiär är det vecka 4:a
av gazzos_driver
Halloj,

Jag är en av de lyckliga som fått testköra en C30 under en dryg vecka,
närmare bestämt turbo dieseln på 136hk. Blev rätt förtjust i bilen, trevlig väghållning och mycket bra komfort för 4 personer, intressant design. Jag funderar på att beställa en, då jag bori GBG är en miljöbil mycket intressant. men ung och sportig som man är vill jag gärna ha lite mer kraft än vad 1.8 liters maskinen erbjuder.

min fråga är; är det ok att tex chiptrimma miljöbilar, och känner någon till någon extern stylare som har tagit fram snygga alternativ till volvos kjolar/fälgar?

vill ju ha en så fullständig bild av läget som möjligt innan jag skickar in ordern...
Användarvisningsbild
av CarMan
gazzos_driver skrev:Halloj,

Jag är en av de lyckliga som fått testköra en C30 under en dryg vecka,
närmare bestämt turbo dieseln på 136hk. Blev rätt förtjust i bilen, trevlig väghållning och mycket bra komfort för 4 personer, intressant design. Jag funderar på att beställa en, då jag bori GBG är en miljöbil mycket intressant. men ung och sportig som man är vill jag gärna ha lite mer kraft än vad 1.8 liters maskinen erbjuder.

min fråga är; är det ok att tex chiptrimma miljöbilar, och känner någon till någon extern stylare som har tagit fram snygga alternativ till volvos kjolar/fälgar?

vill ju ha en så fullständig bild av läget som möjligt innan jag skickar in ordern...
1. har svårt att tro att nå har tagit fram schipp till etanol bilarna & även om någon gjort det, så ger en schippning av en sugmotor så lite hästar att du inte känner skilnaden. Desutom kan jag med säkerhet säga att ingen hunnit tagit fram något schipp till just C30 :!: bilen finns ju inte på marknaden än.

2. har du kollar volvos egna styling grejor? även här har jag svårt att tro att nån överhuvud taget har haft en schans att kunna ta fram styling grejor, man måste ju först ha en bil!
av gazzos_driver
Tjena Carman,

tack för dina svar.

1. anade det, men då jag inte är någon bildoktor fann jag ändå lite hopp om sådan möjlighet.

2., naturligtvis har jg tittat på Volvos egna varianter, harsett flera T5 fullutrustade bilar.Några av dem är mycket trevliga,men vill ändå sondera maknaden först.

även om det är tidigt så är jag säker på att det finns stylare som redan tar fram kit, finns många exempel på styling som kommer ut så gott som samtidigt som själva bilen, så antingen är dom överdjävligt snabba på att lösa hela prduktionsmaskinen eller så har de redan fått nödvändig input, efter uppgörelse med någon av Volvo Cars krängardrängar....
av Jumkil
Jag tycker den är allt för lik p1800 i baken ja =O
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]