- lör 27 jul 2013, 11:45
#773468
Hej hopp!
Jag var ute och testkörde en ny V70 D4 modellår 2014 (manuell) och blev mycket besviken när jag jämförde med min V70 2.4D från 2008. Motorn i den nya kändes väldigt klen och jag fick tre motorstopp innan jag ens lämnat parkeringen (pinsamt). Jag körde ut på motorväg direkt och ville känna hur stark och snabb den var i hastigheter över 100 km/h och blev väldigt besviken i jämförelsen med min gamla V70. Jag sa till säljaren att det känns ju trist att man ska behöva peta i en polstar-trim det första man gör. Hans svar var lite medhållande och sa att allt har att göra med miljöeffekterna och att motorerna skruvats ner för att motsvarar de nya miljövärdena så långt som möjligt.
En annan sak som gjorde mig besviken var instrumentpanelen som kändes som om den var tagen från ett avancerat bilspel. Blinkande lampor som visar vilken växel jag borde välja och hur bra jag utnyttjade växeln som var vald. Hastighetsmätare och varvmätare var nu bara siffror och inga nålar som jag tycker känns tydligare.
Jag kommer sätta mig i en D5 och en bi-fuel för att känna om jag kommer vilja byta till en nyare årsmodell, dock kommer jag ha svårt för att acceptera bilspelsvarianten av instrumentpanelen.
Skriv gärna inlägg kring era upplevelser av dieselmotorerna och/eller bi-fuel.
Jag var ute och testkörde en ny V70 D4 modellår 2014 (manuell) och blev mycket besviken när jag jämförde med min V70 2.4D från 2008. Motorn i den nya kändes väldigt klen och jag fick tre motorstopp innan jag ens lämnat parkeringen (pinsamt). Jag körde ut på motorväg direkt och ville känna hur stark och snabb den var i hastigheter över 100 km/h och blev väldigt besviken i jämförelsen med min gamla V70. Jag sa till säljaren att det känns ju trist att man ska behöva peta i en polstar-trim det första man gör. Hans svar var lite medhållande och sa att allt har att göra med miljöeffekterna och att motorerna skruvats ner för att motsvarar de nya miljövärdena så långt som möjligt.
En annan sak som gjorde mig besviken var instrumentpanelen som kändes som om den var tagen från ett avancerat bilspel. Blinkande lampor som visar vilken växel jag borde välja och hur bra jag utnyttjade växeln som var vald. Hastighetsmätare och varvmätare var nu bara siffror och inga nålar som jag tycker känns tydligare.
Jag kommer sätta mig i en D5 och en bi-fuel för att känna om jag kommer vilja byta till en nyare årsmodell, dock kommer jag ha svårt för att acceptera bilspelsvarianten av instrumentpanelen.
Skriv gärna inlägg kring era upplevelser av dieselmotorerna och/eller bi-fuel.