Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emilh
Efter att bilen blivit lite ryckig vid start såg jag att det övre motorfästet var helt slut, detta resulterade såklart i ett snabbt byte.
När jag satt dit det nya fästet märkte jag att den sitter fast i den tvärgående "balken", vet ej vad den kallas med liknar fjäderbensstag eller dylikt. Denna balk i sin tur går att vicka på, hur pass fast eller hårt ska den sitta? Ska den vara stum?

Känns konstigt att det är så viktigt att motorfästet ska vara fräscht för att ta upp moment, men att den del som fästet sitter i inte sitter fast själv.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Du ska kunna vicka en hel del fram och tillbaka på tvärstaget det ska vara så, Däremot ska du inte kunna röra det upp och ner då är det något fel.
av Emilh
Magnus308 skrev:Du ska kunna vicka en hel del fram och tillbaka på tvärstaget det ska vara så, Däremot ska du inte kunna röra det upp och ner då är det något fel.
Tack, då är allt som det ska, hade aldrig tänkt på det innan så svårt att veta när nått avviker från det normala
av volvos60blackus
Vill bar tillföra att jag har haft problem med fjäderbensstaget på min s60-02R.
Hade tidigare ett rejält klonkande läte från framvagnen när jag backade med fullt rattutslag, vid gaspådrag och ibland vid motorbroms. Det hela blev värre och värre och jag identifierade till slut felet. Det var en av bultarna vid fjäderbensstaget som var löst. Troligen är bussningen slut och jag ska byta dem till polyuretanbussningar, mycket för att bli av med den svajande/gungande som blir om man släpper upp kopplingen vid låg fart. Är det någon som vet hur man går tillväga för att byta dessa bussningar samt vet vilka andra bussningar man kan behöva byta?.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]