...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Jag har sett att två personbilar får rum i bredd. En bil hade stoppat av någon anledning och jag och bilarna bakom kunde passera utan problem (med nedsatt hastighet). En lastbil hade nog kunnat passera. Men 2+1 vägar kanske kan ha olika körfältsbredd på olika vägar?
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Stopp ända fram till olycksplatsen och lastbilarna stod självklart stilla den med men med samtliga hjul på asfalten.

Ambulansens hastighet brukar variera från gång till gång, sett detta ett flertal ggr mellan Västerås och Köping.

Ambulansförarnas intelligens kan jag av självklara själ inte yttra mig om ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Brorsan min kör ambulans (med bas i Söderhamn.. d.v.s mycket 2-1-väg) och dom får inte köra om körande bilar/fordon på den enfiliga 2-1-vägen utan håller sig då en bra bil bakom fram till det blir 2-filigt.. då blåser dom på.. Står det stilla är det ju en annan sak. :)

Var ju ett par artiklar för nått år sen om någon som fick böta rejält för att den ökat på 2-1-väg för att ambulansen kom bakom. Där kom dom väl fram till att ambulansen skulle hållt lite längre avstånd för att inte stressa föraren men att det ändå var förarens ansvar att hålla hastigheten.. Polisen sa nått i stil med att föraren fortsatte köra snabbt flera hundra meter efter han sen blivit omkörd... vet inte riktigt vad som var sanning där. :)
av hamre
joel80 skrev:Brorsan min kör ambulans (med bas i Söderhamn.. d.v.s mycket 2-1-väg) och dom får inte köra om körande bilar/fordon på den enfiliga 2-1-vägen utan håller sig då en bra bil bakom fram till det blir 2-filigt.. då blåser dom på.. Står det stilla är det ju en annan sak. :)

Var ju ett par artiklar för nått år sen om någon som fick böta rejält för att den ökat på 2-1-väg för att ambulansen kom bakom. Där kom dom väl fram till att ambulansen skulle hållt lite längre avstånd för att inte stressa föraren men att det ändå var förarens ansvar att hålla hastigheten.. Polisen sa nått i stil med att föraren fortsatte köra snabbt flera hundra meter efter han sen blivit omkörd... vet inte riktigt vad som var sanning där. :)
Kanske denna: http://www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab

Polisen släppte väl efter detta en film där man kunde se att han hade haft många chanser att köra åt sidan och släppa förbi ambulansen. Vet dock inte hur denna historia slutade.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. ja precis den! Ambulansförare ska inte skapa den situationen (genom att hålla ordentligt avstånd och inte komma nära där det inte går att köra om) däremot skulle jag göra precis som killen i artikeln! Behöver nån akut hjälp vill inte jag fördröja det!
Att man i 70 (eller 100km/h som ha körde i) ska ta beslutet att snabbt göra en inbromsning med en ambulans på utryckning bakom sig för att svänga av på en liten avtagsväg är inget jag skulle få för mig! Tänk när man åker omkring och letar en avfart eller ett ställe för att stanna och kissa.. det är svårt att hitta nått ställe att stanna på om det inte är skyltat för när man väl ser det är det ofta för sent för en säker inbromsning även om man bara håller typ 80-90km/h.

1200 meter tar för övrigt bara ca 40 sekunder i 102km/h!
Jag har kört en del på 2+1-väg och fickorna som man säger att det går att stanna på är i bästa fall två billängder. Om man skall stanna där är det nästan så man vill sänka farten en bit innan, men inte farao bromsar man med en ambulans bakom sig. Kan tänka mig att lagen säger något om att släppa förbi utryckningsfordon på ett trafiksäkert sätt och jag kallar det inte trafiksäkert att försöka pricka in en ficka på 10-15 meter i 70 km/h.
Camel skrev:Är det bara jag som tycker att räckena är påkörda i stor omfattning? Nästan varje gång man kör på 2+1 väg ser man påkört räcke.
Åker själv mycket 2-1 väg på E18 mellan Västerås och Köping och efter en vinter så kan jag säga att det är helt sanslöst hur mycket det fattas av mitträckerna. Finns nog inte en stople som finns kvar sedan vägen gjordes om till 2-1 väg! :lol:

För övrigt gällande semestertrafiken så var jag med om 4st söndagsåkare om loppet av 7 mil. 2st som körde i 60 på 90 väg(tror att dom även var runt 90 också! :lol: ) och 2st som körde 80 på 2-1 väg näe det var skyltat 100. Alla dessa åker runt på vägarna och tror att dom är helt själva trafiken. Tycker att man skall vara aktiv i trafiken och självklart hålla hastighetsbegränsning om förhållandet är bra förstås! :D
jpennerb skrev:
Camel skrev:Är det bara jag som tycker att räckena är påkörda i stor omfattning? Nästan varje gång man kör på 2+1 väg ser man påkört räcke.
Åker själv mycket 2-1 väg på E18 mellan Västerås och Köping och efter en vinter så kan jag säga att det är helt sanslöst hur mycket det fattas av mitträckerna. Finns nog inte en stople som finns kvar sedan vägen gjordes om till 2-1 väg! :lol:

För övrigt gällande semestertrafiken så var jag med om 4st söndagsåkare om loppet av 7 mil. 2st som körde i 60 på 90 väg(tror att dom även var runt 90 också! :lol: ) och 2st som körde 80 på 2-1 väg näe det var skyltat 100. Alla dessa åker runt på vägarna och tror att dom är helt själva trafiken. Tycker att man skall vara aktiv i trafiken och självklart hålla hastighetsbegränsning om förhållandet är bra förstås! :D
Det mest lustiga är att när det blir tvåfiligt så ökar sniglarna hastigheten så det blir svårt att hinna om. Ibland får jag för mig att dessa bilister bara jävlas med oss andra.
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 552
Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?