Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SiZo
Stämmer detta verkligen asså min bil dricker mycket soppa jag tankar var 3:e dag för ca 2-300:-
Men stämmer färddatorn?
Sen så om jag lägger på nuvarande förbrukning så vissar den 99.9 men när jag lägger i 5:an i ca 4 minuter så vissar den mellan 0.9 - 1.3 ..

Någon kunnig inom det området?
av Teemu
enkelt sätt att ta reda på om din färddator stämmer är att tanka fullt, kör ett gäng med mil och tanka fullt igen. Kolla hur många liter du tankade andra gången och dividera det med antalet körda mil.
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter som om du måste uppgradera programvaran i bilen, HAde precis liknande fel med färddatorn.
Efter uppgradering funkar den fint

Sen beror det ju hur långt o hårt du kör me bilen.
För 300 kr så kan ja typ köra 6-7 dagar
Användarvisningsbild
av songmaker
Lägger bara till en kommentar som man måste tänka på när det gäller färddatorn. Felvisningen i en färddator när det gäller bränsle kalkylen ligger mellan 5-20 % beroende på tillverkare och mjukvaruversion. :)
av pupe
Körde 20 mil förra helgen, bilen var varm, jag tankade fullt och sedan höll jag hastighetsgränsen slaviskt, mestadels 90. Tankade sedan fullt igen och det visade sig att den dragit 0.7 l milen.
Färddatorn nollställdes vid första tankningen och den visade 0.75 l/mil. Kul att den visade för mycket.

Nån gång ska jag köra riktigt långt för att kolla igen, tycker faktiskt att det känns lite för en V70 som ju är en stor bil.
Användarvisningsbild
av greeeken
Mer borde den inte dra, kör du konstant med farthållare så drar den inte mkt
Om du körde utan farthållare så borde den dra mer.
det är inne i stan den borde dra ganska mkt
Användarvisningsbild
av Ramon
Om du körde utan farthållare så borde den dra mer.
Man bör ha i åtanke att en farthållare hjälper till att minska bränsleförbrukningen, ja, men den arbetar inte så optimalt som möjligt, dvs. Man kan köra aningen mer ekonomiskt utan farthållare. Detta beror ju bl.a. På ens körsätt. Men jag lyckas alltid få lägre förbrukning när jag kör utan farthållare, och då på landsväg/motorväg.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]