mbc skrev:Variosboy skrev:Förstängning är godkänt som metod ja.
Bromsarna kollar du såhär:
Dra handbromsen på kärran, lägg i backen och backa sakta sakta tills du känner att påskjutsbromsen är helt ihoptryckt och bilen då motas av kärran. Lägg i handbromsen och gå ut och kolla hur mycket påskjutsbromsen tryckts ihop och att tillräcklig reserv finns kvar.
Sen är det dags för färdbromsen.
Då släpper du handbromsen på kärran, sätter dig i bilen och kör iväg 20-30 meter och gör en tvärnit, då ska du dels kunna känna att kärran bromsas upp och även kolla så påskjutsbromsen tryckts ihop lite.
Tackar, tänkte köra upp med vårat hästsläp och då blir det ju smidigt att lasta balar och slippa spännband.
Färdbromsen: efter man stannat drar jag handbromsen och går ut och kollar påskjuten, eller?
Vi får dra det med 945:an men inte med v70:n men den är automat så vi ska låna en bil och dra dit släpet med 945:an.
Jag packade balarna så att de inte kunde röra sig = förstängning.
Angående test av bromsar så fick jag lära mig att man skall kolla handbromsen på kärran både framåt och bakåt.
Mät sedan påskjutsbromsen i utsträckt läge, räcker med t ex antal fingrar, kör framåt och tvärnita så den trycks ihop. Gå ut och mät reserven så att det är minst 25% kvar.
Mvh Per