Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av swemax
Hur var det nu, lastsurrning.....:-)
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. ja du.. jag har ju inte tagit det utökade kortet ännu.. ;)

Men frågan är hur jag ska säkra alla kalsonger och badbyxor som ligger i överskåpen.. det har hänt att skåpen hoppat upp vid nån väldigt gropig och skuttig grusväg i norrlands inland. :)
Spännband genom alla kallingar låter nästan som överkurs.. (men skulle kanske kolla spärren på skåpen.. :) )
Den var i stort sett tom som tur och efter en total genomgång av bromsarna i vintras så kom jag undan med en lång ramsa med svordomar, i kanon tillsammans med frun till skillnad från annars. :wink:
Jag ser ytterst sällan några släp-relaterade olyckor eller incidenter. Det är mycket oftare jag ser bilar på taket eller idiot-grejer kopplat till dåligt omdöme. Efter fyra dagars intensivt röj-arbete och täta besök på sortergård finns inget spännande att rapportera, trots att det vimlar av släpkärror på vägarna i semestertrafiken. De stora riskgrupperna - äldre med avtrubbad reaktionsförmåga och unga med avtrubbad omdömesförmåga - är inga flitiga släpanvändare.
av PeMa
Ja, då har jag kört upp för B96...

Hästkärra totalvikt 1360kg lastad med 24 balar spånströ (ca 500kg).
Fick kolla last, bromsar på släp samt belysning. Ca 40 minuters körning, landsväg, stad, vägarbetsområde mm...
Backade runt ett gathörn.
Drog dit släpet med 945:an (1530kg på B) och körde upp med V70N (1340kg på B).
Skönt, nu kan jag dra mina bilar fullt ut.

/Per
Användarvisningsbild
av joel80
På vilket sätt fick du kolla bromsarna?
av mbc
PeMa skrev:Ja, då har jag kört upp för B96...

Hästkärra totalvikt 1360kg lastad med 24 balar spånströ (ca 500kg).
Fick kolla last, bromsar på släp samt belysning. Ca 40 minuters körning, landsväg, stad, vägarbetsområde mm...
Backade runt ett gathörn.
Drog dit släpet med 945:an (1530kg på B) och körde upp med V70N (1340kg på B).
Skönt, nu kan jag dra mina bilar fullt ut.

/Per
Dum fråga kanske men spände du fast balarna på nåt sätt eller räcker det att dom är packade mot väggarna?, (heter det lasförstängning?)
Och undrar samma hur kollar man bromsarna på ett smidigt sätt?
Förstängning är godkänt som metod ja.

Bromsarna kollar du såhär:
Dra handbromsen på kärran, lägg i backen och backa sakta sakta tills du känner att påskjutsbromsen är helt ihoptryckt och bilen då motas av kärran. Lägg i handbromsen och gå ut och kolla hur mycket påskjutsbromsen tryckts ihop och att tillräcklig reserv finns kvar.

Sen är det dags för färdbromsen.
Då släpper du handbromsen på kärran, sätter dig i bilen och kör iväg 20-30 meter och gör en tvärnit, då ska du dels kunna känna att kärran bromsas upp och även kolla så påskjutsbromsen tryckts ihop lite.
av mbc
Variosboy skrev:Förstängning är godkänt som metod ja.

Dra handbromsen på kärran, lägg i backen och backa sakta sakta tills du känner att påskjutsbromsen är helt ihoptryckt och bilen då motas av kärran. Lägg i handbromsen och gå ut och kolla hur mycket påskjutsbromsen tryckts ihop och att tillräcklig reserv finns kvar.

Då släpper du handbromsen på kärran, sätter dig i bilen och kör iväg 20-30 meter och gör en tvärnit, då ska du dels kunna känna att kärran bromsas upp och även kolla så påskjutsbromsen tryckts ihop lite.
Tackar, tänkte köra upp med vårat hästsläp och då blir det ju smidigt att lasta balar och slippa spännband.
Färdbromsen: efter man stannat drar jag handbromsen och går ut och kollar påskjuten, eller?
Vi får dra det med 945:an men inte med v70:n men den är automat så vi ska låna en bil och dra dit släpet med 945:an.
av PeMa
mbc skrev:
Variosboy skrev:Förstängning är godkänt som metod ja.

Tackar, tänkte köra upp med vårat hästsläp och då blir det ju smidigt att lasta balar och slippa spännband.
Färdbromsen: efter man stannat drar jag handbromsen och går ut och kollar påskjuten, eller?
Vi får dra det med 945:an men inte med v70:n men den är automat så vi ska låna en bil och dra dit släpet med 945:an.
Jag packade balarna så att de inte kunde röra sig = förstängning.
Angående test av bromsar så fick jag lära mig att man skall kolla handbromsen på kärran både framåt och bakåt.
Mät sedan påskjutsbromsen i utsträckt läge, räcker med t ex antal fingrar, kör framåt och tvärnita så den trycks ihop. Gå ut och mät reserven så att det är minst 25% kvar.

Mvh Per
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod