Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 945 glt
Jag har ett skumt problem med ac på min v70n den kyler bra men efter en stund så ångar det och skvätter små vatten droppar ur ventilationsmustyckena i mitten av instrument brädan.
Efter någon timme slutar fläkten blåsa på auto men den blåser på manuelt läge och det kommer fortfarande iskall luft.
Det var 20 grader ute och den var ställd på 20 grader. Jag provade att ställa den på full kylning men fläkten gick ändå inte i auto.
Låter jag billen stå ett tag så funkar det bra en stund sen får jag samma problem igen.
av xxargs
förmodligen har du mer än ett problem här.

om det kommer vattedroppar så kan det indikera att avrinningen av kondensen från evaporatorn inte fungerar/är igensatt, vidare kanske någon sensor visar helt galet och det finns en sensor som känner av temperaturen från evaporatorn (finns trådar om detta - leta!) och om den strular så kan du ha råkat ut för frusen evaporator till och ifrån och kanske förklarar vattendropparna som blåser ut.

när sensorer inte fungerar som de skall så kan klimatanläggningen fungera på väldigt ologiskt sätt
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Håller med xxargs, och skulle nog ta och åka in till Volvo och be dom fixa det där.
av 945 glt
Jag ska fara till volvo och göra en diagnos på fredag,och se om man kan hitta nått fel.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]