Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Jackson75 skrev:Min DICE har börjat koppla ner, när jag är inne i vyn för utläsning av felkoder...jälva sätt :wink:
Alla dioder slocknar, precis som att den fimpar helt. Har uppdaterat den till FW 5.6.1, men nåt skumt är det
Ser väl ut som jag får plocka isär den o rätta till hälften av lödningarna internt som kineserna har misslyckats med :wink:
Not broken don´t fix it är ett bra grundtips.
Lite nyfiken på varför du uppgraderade egentligen ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Den låste sig helt enkelt. Firmware dioden blinkade rött och kommunikation slutade fungera.
Trodde först att det var kört, men efter uppdatering till 5.6.1 så fick jag liv i den igen. Men den vill gärna koppla ner sig efter en stund.

Jag tog isär och tog en titt på den innuti, och det ser förvånansvärt bra ut faktiskt. Komponenter och byggkvalitét är det inget större fel på. Dock såg lödningarna till USB kontakten lite ledsna ut, så dessa fick sig en liten behandling.
av Andreasace
Jackson75 skrev:Den låste sig helt enkelt. Firmware dioden blinkade rött och kommunikation slutade fungera.
Trodde först att det var kört, men efter uppdatering till 5.6.1 så fick jag liv i den igen. Men den vill gärna koppla ner sig efter en stund.

Jag tog isär och tog en titt på den innuti, och det ser förvånansvärt bra ut faktiskt. Komponenter och byggkvalitét är det inget större fel på. Dock såg lödningarna till USB kontakten lite ledsna ut, så dessa fick sig en liten behandling.

Dem brukar blinka rött när dem tappar firmware i sitt minne.
Hur detta händer finns många anledningar för.

Ofta är det att kontakten bryts under arbete/kommunikation med bilen.
Som i ditt fall så var USB lite dåligt, så det kanske glappade lite och då hängde sig den?

Annars brukar det också vara att man inte stänger av DICE korrekt.
Att man loggar ut från VIDA när man är klar och sedan väntar på grönt sken på enheten.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Andreasace skrev:Passa på att kolla om det står vem som tillverkat kretskortet.
Teleca gör dem jag har
Står det på mitt PCB också!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Med DICE FW 5.6.1 så vill burken gärna hänga sig efter en stund. Alla lysdioder slockar och det hörs ett surrande från burken...
Testade att nergradera FW till 5.5.0 och då verkar det fungera som det skall.
Hittade en felkod på min "luftkvalitéts sensor, defekt" ..
av fremar
Jackson75 skrev:
Teleca gör dem jag har
Vilken dice var det du hade köpt och var?
av stgrmrk
Hej,
Har en fråga angånde Dice/vida

Fick äntligen hem min dice från Kina och det har funkat fint att felsöka och radera felkoder med den.
I all fall fick jag för mig att testa om det gick att göra en Total uppdatering av CAN, för att kunna göra det tecknade jag en dags "Vida subscription", vilket ju borde ge mig tillgång till att uppdatera eller hur?
Men när jag väljer min uppdatering kan jag inte gå vidare utan knappen "Fortsätt" är grå. Vet någon om jag har missat en inställning eller vad detta kan bero på?
http://postimg.org/image/ypkm83bej/
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Jackson75
fremar skrev:
Jackson75 skrev:
Teleca gör dem jag har
Vilken dice var det du hade köpt och var?
Jag köpte från en sida som är nerlagd numera. Men min DICE verkar vara en av de bättre kopiorna i alla fall.
Användarvisningsbild
av Jackson75
stgrmrk skrev:Hej,
Har en fråga angånde Dice/vida

Fick äntligen hem min dice från Kina och det har funkat fint att felsöka och radera felkoder med den.
I all fall fick jag för mig att testa om det gick att göra en Total uppdatering av CAN, för att kunna göra det tecknade jag en dags "Vida subscription", vilket ju borde ge mig tillgång till att uppdatera eller hur?
Men när jag väljer min uppdatering kan jag inte gå vidare utan knappen "Fortsätt" är grå. Vet någon om jag har missat en inställning eller vad detta kan bero på?
http://postimg.org/image/ypkm83bej/
Tack på förhand!
Har ingen lösning på ditt problem, men lyckades du verkligen ansluta till Volvo's server med mjukvaror???
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 241

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter