Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De klassiska felen på farthållaren är att antingen så läker det från vakuumslangen eller så är motorn sönder eller så är spaken sönder.

Men ingen av dessa är sönder. '
Visst ger felkodsdosan en felkod om det är en bruten elektrisk krets någonstans?

Jag märkte lite något konstigt med elschemat.

Här sitter 3/71
Bild

och här är elschemat
Bild

Bild

Notera även att 7/1 sitter i bagaget och inte där den ska sitta dvs 24/15. :roll:
Jag vill bara fråga er om jag har gjort rätt!
Om jag kör t.ex 70 och vill lägga in farthållaren. Visst klickar jag upp på den vänstra spaken på ON då? Eller måste jag göra något annat?

Som jag tror så kör man den hastighet man önskar och sen så klickar man upp knappen på ON och sen håller sig själva farten?
Ofta måste man väl aktivera farthållaren före. Jag har en knapp som heter "Cruise" som jag först trycker på.. Då tänds det en symbol nedanför hastighetsmätaren.. sen aktiverar jag den hastighet jag vill ha genom att trycka på + eller -.
Volvo742 skrev:
Lucif3r skrev:Det är ingen ovanlighet att kablaget till termostaten går av. Dom sitter ju riktigt dumt till, så ett par längre fötter, eller en vattenflaska som många har, kan rycka dän kablarna efter en tid.
Jag antar du menar termostaten på motorn? Jag har faktiskt kollat den för några veckor sedan och den fungerar OK. Jag håller med att det är en taskig konstruktion.

Nej, termostaten som sitter i stolarna, som bestämmer när sätesvärmen ska vara igång och när den inte ska vara igång.
Utan termostat skulle trådarna brinna upp relativt snabbt, så tänk inte ens tanken att prova utan termostat.
Lucif3r skrev:
Volvo742 skrev:
Lucif3r skrev:Det är ingen ovanlighet att kablaget till termostaten går av. Dom sitter ju riktigt dumt till, så ett par längre fötter, eller en vattenflaska som många har, kan rycka dän kablarna efter en tid.
Jag antar du menar termostaten på motorn? Jag har faktiskt kollat den för några veckor sedan och den fungerar OK. Jag håller med att det är en taskig konstruktion.

Nej, termostaten som sitter i stolarna, som bestämmer när sätesvärmen ska vara igång och när den inte ska vara igång.
Utan termostat skulle trådarna brinna upp relativt snabbt, så tänk inte ens tanken att prova utan termostat.
Jag har inget elschema på det så jag vet inte vart jag ska mäta.
för att ställa in hastigheten efter du har satt farthållaren i ON så trycker du + eller - på knappen i änden på spaken.
Dina bilder är bauta stora numera i min webläsare, har du gjort nåt annorlunda?
Volvo742 skrev:De klassiska felen på farthållaren är att antingen så läker det från vakuumslangen eller så är motorn sönder eller så är spaken sönder.

Men ingen av dessa är sönder. '
Visst ger felkodsdosan en felkod om det är en bruten elektrisk krets någonstans?

Jag märkte lite något konstigt med elschemat.

Här sitter 3/71

och här är elschemat

Notera även att 7/1 sitter i bagaget och inte där den ska sitta dvs 24/15. :roll:
är det verkligen 3/71 växellägesgivaren, den borde väl sitta på lådan?
Eller är det bara en kabelskarv på vägen fram till givaren?

7/1 skall sitta i bagaget, vad menar du med 24/15, det är ju bara ett skarvstycke?

Diagnosen gör bara vad programmeraren har bestämt att den skall visa, kolla felkodslistan för att se vilka koder som finns.
Allt övrigt sätter den ingen felkod för.
för att aktivera farthållaren måste du över 50 km/h tror ha de va på 850:is farthållare (använder aldrig min under 70km/h) sätt knappen på spaken i läge on o sen trycker du en ggn på set uppåt släpp gaspedalen så sjunker hastigheten nån km innan farthållaren gasar upp till vald hastighet dvs den hastigheten som var vid de ögonblicket du tryckte en ggn på set uppåt

Nu har jag lyft av multiremmen och det gör in[…]

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]