Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
En tanke som slog mig i samband med att jag bytte kamrem igår på våran V70 -07 170hk.

På den bilen är det 18000 mila intervall på kamremsbyte. På tidigare årsmodeller är det 16000 mila intervall. Motorn i sig härstammar väl från 850, som från början hade 7500 mila intervall. Kamremmen jag köpte passade enligt etiketten på kartongen både 850, V70 och V70N samt S60 mfl. Alltså samma rem till en motor som har 7500, 16000 eller 18000 mils intervall.

Frågan är helt enkelt: vad är det som påverkar en kamrems livslängd på en specifik bil? Eller är det jag som helt enkelt köpt fel rem...
Generellt så är det ju hur hårt belastad den blir i form av antalet saker den driver och hur tungt dessa går, vilka vinklar man fått till i konstruktionen, snäva vinklar böjer remmen mer och tar således hårdare på den. Sen är det hur utsatt den är av höga temperaturer. Mm mm.
av PTV
Vad som påverkar en kamrems livslängd !?.Slitaget och åldern. :D
Användarvisningsbild
av Fisch
PTV skrev:Vad som påverkar en kamrems livslängd !?.Slitaget och åldern. :D
Om lustigkurren läser frågeställningen begriper han att det är en fråga om konstruktionen på olika bilar.
Variosboy skrev:Generellt så är det ju hur hårt belastad den blir i form av antalet saker den driver och hur tungt dessa går, vilka vinklar man fått till i konstruktionen, snäva vinklar böjer remmen mer och tar således hårdare på den. Sen är det hur utsatt den är av höga temperaturer. Mm mm.
Är det inte samma hjul på dessa motorer? In, ut, vattenpump, spännare, oljepump och rulle? Sen borde väl temperaturen vara ungefär detsamma för dessa olika modeller. Kvarstår gör vinklarna sinsmellan, vilket förstås lär slita en hel del. Tänker jag rätt?
av rid54
Man får ju en känsla av att man satt intervallet efter egenskaperna hos de kamremmar som fanns till de tidigaste motormodellerna, men att tillverkningen av kamremmar gått framåt och att de numer är tåligare och kan få ett längre intervall. Även på den fronten finns väl kanske en utveckling. Till slut kommer väl nån på att göra en kamkedja, som man inte behöver byta...
Tror som rid54 att det är kvaliteten på remmen som blivit bättre så dom har kunnat förlänga livslängden, men dom passar fortfarande även på äldre motorer.

Har sparat denna texten tidigare, kommer inte ihåg var jag hittat den, ett forum iaf:
"kamremsintervaller på v70 00-08
5cyl bensin+diesel 00-04 16000mil/10år
5cyl bensin 05-08 18000mil/10år
5cyl diesel 05 16000mil/10år
5cyl diesel 06 15000mil/10år
5cyl diesel 07-08 18000mil/10år
detta gäller i svergie och på svensksålda bilar"

Intressant att veta vad dom gjorde med dieslarna? Från 16000 ner till 15000 upp till 18000...
Användarvisningsbild
av Vojje
förmodligen ingenting. 16 är inte jämnt delbart med 3, vilket 15 och 18 är.
eftersom 18 är mer än 15 fattade ngn ett tufft beslut. Begränsningen 10 år gäller fortfarande i Sverige.
Intervaller är olika i olika länder. Det här är alltså ingen exakt vetenskap utan handlar mer om psykologi, sannolikhet och statistik.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]