Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kagggen
Har provat att söka lite på forumet utan framgång, så vi provar en tråd här.

Jag har en v70 d5 -03
Problemet är enligt följande.
Bilen har gått dieselslut och därefter har följande hänt...
Bilen ryker svart som natten vid lite hårdare belastning.
Den går lite ojämnt emellanåt vid körning, alltså utan acceleration, trots att jag håller samma hastighet och inte gasar något.

Om det har något med soppatorsken att göra vet jag inte, men det kan det kanske ha.

Jag behöver lite tips om i vilken ände jag ska börja.
Servicelampan har precis tänts. Så olja, filter, luftfilter ska givetvis bytas men jag har svårt att tänka mig att det kommer lösa problemet fullt ut.

Dåliga spridare? Dåligt luftfilter? Turboras? Kass IC?

Oerhört tacksam för svar och tips.

Mvh novisen
Användarvisningsbild
av joel80
Till att börja med måste du kanske lufta hela systemet.. osäker på om en 03:a är självluftande...?
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 257061.ece

Edit: Den är troligen självluftande.. verkar som att alla personbilar blev det tidigare än -03, men det kanske ändå ligger nått i det nyteknik skriver?
Min manual för min V70 MY13 säger:
Bränslesystemets konstruktion hos en dieselmotor
gör att om bränslet tar slut, kan urluftning
på verkstad krävas för återstart efter tankning.
av S.t.r.a.n.D
Kanske man måste in till verkstad om man fått in för mycket luft i systemet.
Läste på lite om det där innan jag bytte dränslefiltret första gången på D5an och då skrev alla att den behöver inte luftas utan det sker automatiskt. Det enda kan vara att den är lite svårstartad direkt efter bytet. Och så var det, fick gnugga några sekunder extra innan den startade men sen var det bara tuta o köra.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]