Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla bilkunniga!

Mitt första bilköp blev en hederlig volvo 940 som jag varit supernöjd med. För några dagar sedan började lambasondlampan lysa konstant och med hjälp av diagnosboxen fick jag felkod 1-3-1. Bilen startar som den ska och går att köra utan problem. ( varvmätaren varvar otroligt mycket vid gas ).
Någon som vet vad problemet kan vara? Bilen är en Volvo 940 GL från 1991.

Tacksam för svar..
131 betyder varvtals signal saknas eller felaktig. Jag tror då att de menar att det är vevaxelllägesgivaren det är fel på eller glapp. Kolla så den sitter ordentligt och inte har glapp. Kolla alla luft slangar och sånt så de sitter. Kanske ta loss minus på batteriet 5 min och se om lampan slocknar sedan.
Kan inte så mycket om bilar så jag vill inte pilla mig fram för mycket. Efter lite google sökande så kanske det är luftmassemätaren som spökar. Någon här inne skrev vevaxelllägesgivare, Vilka fler ev. fel kan det vara? Somsagt bilen startar direkt men att använda gaspedalen för att accelerera framåt är ingen höjdare direkt ( som att springa snabbt i sömnen) ;) hoppas jag kan få hjälp av någon... alla svar mottages
En sida är ansluten till en kontakt under huven precis under vindrutetorkarna. Titta mot plåten där på insidan. Se om den sitter bra och är ren från ärg. Följ den ner till bakdelen av motorns ovansida precis vid växellådan. Lite besvärligt det där,men gå till en verkstad och be de titta.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]