Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har bytt stödlager samt hållare och båda knutkorsen.
Monterat ihop axlarna efter fabriks märkningarna.
Hardyskivan ser ut att vara i bra skick.
Kudden till växel lådan verka vara sliten har beställt en ny.
Kan till lägga att ja bytt likande grejer förut på andra bilar utan några som hälst problem.

Men nu till min fråga ja har obalans som fan mellen 60-100
går bara köra 50 med bilen hittar inget fel.
Har sökt på alla forum på detta internet hitta ingen vettig förklarigt
många haft liknande problem men har inte skirivigt in någa lösningar för
utom köpt en ny drivlina från skroten och då blivigt av med problemen.

Men det måste ju gå lösa det funka ju innan

Har någon nått svar på mitt otroligt irriterande problem???

MVH
badnalle skrev:Monterat ihop axlarna efter fabriks märkningarna.
Det vanligaste felet vid obalans efter montering är att axeln inte är ihopsatt rätt vid splinsen. Det problemet är löst eftersom det "fattas" en splines, så det inte går att få det fel (när ändringen kom vet jag inte, men jag har den inte på min 745-a).
badnalle skrev:ja har obalans som fan mellen 60-100 går bara köra 50 med bilen hittar inget fel.
Nästa sak är korsen. Har du varit riktigt nogran när du monterade ihop det? Jag har under årens lopp fått "rätta till" när det är fel ihopsatt. Kolla först att alla låsringarna i korsen är riktigt i spåren. Det är väldigt lätt hänt att en av nålarna kan hamna i botten på "skålen", då får du inte i låsringen riktigt, då kommer den "skålen" lite längre ut med "våldsam" obalans som följd. Eller så spräcker du "skålen" då "trögar" korset med "vibrationer" i bilen som följd. Du kollade väl att korsen gick helt lätt att röra i alla lägen, annars blir det vibrationer (känns mest i ryggstödet på stolen eller i ratten). Fel isatt (om du har haft bort den) Hardyskiva kan också ge vibrationer. Men som du beskriver det, tror jag mest på (om det inte kan vara splinsen) att du inte "fått i" alla låsringar. Det räcker att en inte sitter i riktigt

Mvh
Lennart
Byt då Hardyskivan och kolla allt en gång till. Hardyskivan (har jag för mig) kan sättas fel, smörj tappen och kolla så det inte är ovala bulthål i axeln eller medbringaren i växellådan. Tänk också på (när du kollar korsen en gång till) att nålarna inte är tjocka. Det syns nästan inte om låsringen är i riktigt eller inte. Man får nästan mäta det om man är osäker. Innan du plockar ner axeln igen (om du behöver göra det), håll en skruvmejsel mot axeln och snurra på den. Håller du mejseln alldeles stilla så syns det ganska lätt om axeln kastar. För det gör den om det inte är rätt ihopsatt. Kolla också att medbringaren på axeln är rätt monterad mot bakaxeln. den ska ner i ett "spår" där.
Lycka till

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Byt då Hardyskivan och kolla allt en gång till. Hardyskivan (har jag för mig) kan sättas fel, smörj tappen och kolla så det inte är ovala bulthål i axeln eller medbringaren i växellådan. Tänk också på (när du kollar korsen en gång till) att nålarna inte är tjocka. Det syns nästan inte om låsringen är i riktigt eller inte. Man får nästan mäta det om man är osäker. Innan du plockar ner axeln igen (om du behöver göra det), håll en skruvmejsel mot axeln och snurra på den. Håller du mejseln alldeles stilla så syns det ganska lätt om axeln kastar. För det gör den om det inte är rätt ihopsatt. Kolla också att medbringaren på axeln är rätt monterad mot bakaxeln. den ska ner i ett "spår" där.
Lycka till

Mvh
Lennart

Men jag har ju inte haft lös hardy skivan så den kan ju inte vara fel monterad?
Sen blir ja nyfiken på vad du menar med fel monterad med bringa?
Vad är det för spår på bakaxeln? det jag vet är att den går montera på 2 sätt på bakaxeln men vad ska det spela för roll det är ju bara med bringan.
Men jag tror på det du sa om att hålla en mejsel mot axeln föratt se om den kastar.
Sen tänker jag på att bytta kudden på lådan hörde nå rykt om att när man bytt allt så styvas det upp och hänger lådan så blir det
brytningar i axlarna så det är därför ja tänkt testa bytta det är den enda egna iden jag har..
badnalle skrev:Vad är det för spår på bakaxeln? det jag vet är att den går montera på 2 sätt på bakaxeln men vad ska det spela för roll det är ju bara med bringan
Spår var kanske fel ordval. Det är en kant på medbringaren (på kardanaxeln) som ska ner i en nerfräsning i medbringaren på bakaxeln. Brukar inte vara några problem, men eftrsom obalansen har kommit efter montering kan det ha kommit "på kant" eller kommit skräp mellan. Och (ursäkta mitt tjat) kolla korsen noga. Oftast är felet där (eller splinsen)

Mvh
Lennart
badnalle skrev:Kan man montera med bringan och gafeln fel? alltså att man monterad dom tvärt om vad dom var vi kors bytten?
Det kan jag inte tänka mig, Har inte haft en tanke på de i alla fall.

Mvh
Lennart
Nå men felet borde vara korsen.. Först bött jag det bakre och stöd lagret då gick det köra 80 typ..
Då böt jag det andra korset oxå och då blev det ännu värre gick brar köra 55..
Fan ändå tycker jag att jag va så noga å såg så lås ringarna kom på plats måste kolla igen

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]