Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Enda chansen att framhjulet skulle rotera med 2 x hastigheten är det andra framhjulet står stilla samtidigt som bilen faktiskt rullar frammåt, det skulle ju innebära att det har låst sig och släpar med stillastående mot marken.
Jaså, på det sättet. Jag trodde det var sådana där rullar under bägge framhjulen. Är det fast mark under det andra hjulet går det ju inte, för då rullar det lika fort som bilen, och då gör hjulet på motsatta sidan det också. Men är det rullar under båda kan det ju räcka att det av någon anledning går lättare att snurra vid ena sidan (anliggande broms vid den andra, exempelvis) för att det ska bli som jag sa. Jag missförstod nog hur de testade, då.
En ytterligare fundering nu när milen rullar på, om lågpris AWDn i Gen5 i längden.

Man har ju inte bara sparat bort tryck-accumulator och ventiler. Jag såg att man även sparat bort filtret.

Vad innebär det i längden ? Dessutom är oljevolymen mindre i Gen 5 än i Gen 4, kommer inte oljan som pumpas runt bli bemängd med metall och lamellpartiklar med tiden, ger det inte ökat slitage?
Det blir nok det samme som automat kassene, inget filter, og behøvs å bytte olje en gang i blant.
Men kan jo være en bedre olje, bedre stålkvalitet osv.
Det er det som er med slikt i dag, det beregnes en viss levetid for at ting skal bli billigere, og så lenge komponentene klarer den levetiden uten å bytte olje så er det vel OK, i alle fall for produsenten.

Er for lengst slutt på den tiden ting hadde en konstruksjon som var ment å vare å vare i all evighet

Selv er jeg fornøyd med XC70 MY13 og haldex gen 5
Backning av husvagn i 15 grader helling med v.forhjul på vått gress. ingen glipp tak :)
V70Fredrik skrev:Råkade köpa en Xc70-11 nyligen, vilken gen Haldex har jag då?
Den dyra och avancerade Gen 4, med Tryck-accumulator, Instant-Traction och filter. Bara att gratulera.....
Nån skrev att vad man tycker om den nya haldexen beror på vad man kört förut. Jag har alltid kört framhjulsdrivet och nu köpt en ny V60 d4 awd. Testade den idag i rejält motlut på grusväg. Bilen skjuter iväg utan hjulspinn fram. Dock kände jag ett lätt släpp BAK. Så jag klagar inte. Vilken känsla. Med min V70 2.5 FT hade jag stått och grävt än men det gaspådraget.
Jag försökte spinna loss på grus/gräs med min XC70 -06 för lite sedan. Nu gasade jag inte fullt från stillastående eftersom jag är lite rädd om sakerna, men släppte gjorde det inte. Den bara sköt iväg. Bra skit det där Haldex 3 också :D
llesrof skrev:Jag försökte spinna loss på grus/gräs med min XC70 -06 för lite sedan. Nu gasade jag inte fullt från stillastående eftersom jag är lite rädd om sakerna, men släppte gjorde det inte. Den bara sköt iväg. Bra skit det där Haldex 3 också :D
Haldex Gen 3 var först ut med "Instant Tracktion" och tryckaccumulator, Gen 3 är betydligt vassare än Gen 5 som saknar dessa, har kört 10.000 mil med Gen 3 också och den var snabb som bara den.
farmerswalk skrev:Nån skrev att vad man tycker om den nya haldexen beror på vad man kört förut. Jag har alltid kört framhjulsdrivet och nu köpt en ny V60 d4 awd. Testade den idag i rejält motlut på grusväg. Bilen skjuter iväg utan hjulspinn fram. Dock kände jag ett lätt släpp BAK. Så jag klagar inte. Vilken känsla. Med min V70 2.5 FT hade jag stått och grävt än men det gaspådraget.
Det var jag som skrev det. Gen 5 är ju sjuhundra ljusår bättre än att köra en FWD eller RWD bil när man behöver drivning. Jag har åkt massor med FWD och RWD genom åren och det är ju en helt annan sak. Det gör dock inte att Gen 5 är lika bra som Gen 4 som var ännu bättre.

För gemene man är kanske Gen 5 "bra nog" och Gen 4 hade bättre prestanda än vad normalbilisten behöver/vill betala för så det var vettigt att bygga något billigare för Volvo/Haldex.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 130

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]