Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
poker skrev: Storlek: Är jag rätt ute att en V70 AWD 2012 och en XC70 AWD 2012 är interiört stora skillnader.
En XC70 är då lite bredare, lite högre till tak och lite längre? alltså invändigt.
En V70 och XC70 är exakt lika stora på insidan.
av poker
Ja nu ser jag ju det.
En illusion helt enkelt.

Att Det exteriört är en skillnad ser alla men vad skiljer sig mer än utseendet?
komfort, mer?
Användarvisningsbild
av joel80
Vikt, luftmotstånd och förbrukning..

Större markfri gång på XC70.. om man gillar sånt. :)
av llesrof
D3 och D4 är samma motor men olika årsmodell. Det är en 163- hästarsversion av D5. Olika trimmningsgrad bara.
Användarvisningsbild
av gooose
Four C: enligt uppgift BÄTTRE än vanligt nivåreglering som pajar efter ca: 10000 mil, kostsamt, Four C håller tydligen bättre.
Nivåregleringen finns väl på alla XC70?
Inte standard så det betyder att det finns XC70 som inte har det?
Helst Four C mao.

Standard om du inte gör några tillval vad det gäller stötdämparna så får du vanliga dämpare bak

Four C reglerar inte höjden på samma sätt som nivå reglering När jag skulle köpa XC så kollade jag detta med några som hade 4C
och när man lastade tungt så hängde dom i röven så att säga vilket inte nivåregleringen gör

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gooose
jite skrev:
Cedrix skrev:
perhall skrev:Ja, årets paket har mer grejer än tidigare års. T ex har larm och blåtand blivit standard på kinetic resp. momentum med tiden (MY10?).
blåtand är inte standard på My10 momentum, kom nog 2011 om jag inte minns fel.
My10 2,4D, MY11/12 D3 och MY13 D4 är väl alla ganska samma motorer (SW strypta D5:or) om jag inte tar fel.
Blir samma effekt i dessa efter trimmning.
Nä 2.4D my10 är 2.4l singelturbo (samma motor som D5 men D5 har dubbelturbo).

D3 är 2.0l 5cyl.

Finns inte 2.4 d singelturbo eller D3 2,0l 5 cyl till XC70AWD

Dessa motoralternativ finns endast till Framhjulsdrivna modeler

//Goose
av Dpblad
joel80 skrev:På VOC innan 2012 fanns väl bara funktionen att fjärrstyra värmaren och se typ lite info om hur långt bilen gått och så.
Nya VOC har tankmätare, möjlighet att låsa/låsa upp bilen från appen, möjlighet att få varning i appen om du glömmer att låsa, körjournal där du via mobilen eller via en hemsida kan exportera alla dina resor till t.ex excel. Sjukt bra om man kör i tjänsten..
Men, tänk på att på en begagnad bil åker du troligen på att betala abonnemang på VOC.. vilket troligen ligger runt 2000kr/år. (det är ju ett mobilabb med datatrafik man ska betala... plus att Volvo säkert vill ha sin del av kakan)
Noterar att gissningen på pris för VOC ligger något högre än tidigare uppskattningar. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... OC#p761345
Användarvisningsbild
av apersson850
poker skrev:Four C: enligt uppgift BÄTTRE än vanligt nivåreglering som pajar efter ca: 10000 mil, kostsamt, Four C håller tydligen bättre.
Nivåregleringen finns väl på alla XC70?
Inte standard så det betyder att det finns XC70 som inte har det?
Helst Four C mao.
4C innebär ställbar dämpning men ingen nivåreglering. I praktiken odugligt vid dragning av släp, åtminstone om de är av lite större modell. Som min husvagn på ca 1600 kg. Speceillt på en "terrängbil" vill man inte att den ska sjunka när man lastar den. Då försvinner ju den fina markfrigången. För övrigt är XC70 för låg, har jag märkt (ackompanjerat med ett otrevligt skrapande ljud). Skulle kanske gått på LandRover istället? Fast jag ville ju ha en bil som var vettig som vardagspersonbil också.
Varken 4C eller nivåreglering är standard på XC70. Detta förstås eftersom det ena utesluter det andra, och man ska kunna välja vilket man vill ha.
Ska man köra bara med bilen är säkert 4C bra, men det var en bra dragbil jag ville ha, så för mig var nivåreglering självklart.
Hur länge nivåregleringen fungerar vet jag inte. Jag har inte kört mer än ungefär 50000 mil med en och samma bil med sådan nivåreglering, och då fungerade det fortfarande.
Användarvisningsbild
av joel80
Noterar att gissningen på pris för VOC ligger något högre än tidigare uppskattningar. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... OC#p761345
Ah.. siffran jag kom ihåg från det där var nog för 2 år då.. så kanske inte så farligt ändå.. :)
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]