Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av villon
Det tråkiga i sammanhanget är ju att en verkstad redan bytt vad de såg och trodde var packningarna på den sidan av motorn och då byttes även kamremmen för att den fått olja på sig visst. allt de gjorde slutade på runt 11000:- Men vet inte riktigt hur jag ska tackla det, om man ska höra av sig till samma verkstad igen och säga att problemet kvarstår. Nu är det ett tag den var inne där, och i tron om att det var fixat så brydde jag mig inte om det mer. Men nu ser jag ju att det läcker igen någonstans ifrån. Ska kolla upp mer imorgon...
av S.t.r.a.n.D
Kolla om det är från samma ställe, jag hade då garanterat åkt tillbaka. I så fall har du ju betalat 11000 för ingenting om det fortfarande är samma fel.
av bossehbg
Min 02 började läcka så när det blev stopp i min vevhusventilation.
Efter en månad blev det även stopp i oljesugen så det blev till att riva av sumpen och göra rent.
Behövde ej byta packboxen på veven den sluta läcka när ventilationen blev ren o fin.
Användarvisningsbild
av villon
Den ska in igen snart, har snackat med dem som hade den inne innan. Det kunde vara någon kamaxeltätning med eller vad han nu sade, men han var rätt till mötesgående och sa att jag inte skulle behöva betala något om det var något av det som var gjort förra gången + även nu om en ny kamrem skulle behöva bytas igen då/om den fått olja på sig. Angående vevhusventilationen så är det ingen annan indikation på att den skulle vara igensatt, inget slugg runt oljelocket, inget skit eller rykande ur mätarstickshålet... men jag får väl lite på dem att det blir rätt denna gången, återkommer om problemet blir avhjälpt.

Fortsätt skriv om ni har förslag. Förövrigt så är bilen en s60 2,5t från 2005 med 18900 mil på mätaren.
av bossehbg
Det fanns inget slugg på min heller den bara började läcka vid främmre vevaxeltätningen.
När jag tog av vevhusventilationen så var det rent och fint vid slangen uppe på toppen halvskitigt vid den mittre anslutningen och helt stopp nere vid sumpen och det är där du hittar geggan.Vilket gör att det blir övertryck i den nedre delen av motorn och det börjar läcka vid veven. Det så exakt ut som på dina bilder.
Användarvisningsbild
av villon
Funderar faktiskt mer och mer på att riva ner och kolla/byta oljefällan och alla slangar/anslutningar, bara för att vara på säkra sidan. Kan ju absolut inte skada och är inte särskilt dyrt om man gör det själv, dock ett rätt stort arbete.

bossehbg bytade du själv eller lämnade du in? Pris på allt som gjordes?

Vad ska man tänka på, har du några tips? speciellt vid demontering av insuget som är det som måste bort?

Tackar för hjälp.
av bossehbg
Det är prylar för en femhundring ungefär oljefällan typ 350:- insugningspackning 150:-.
Det är inte så svårt någon timmes jobb. Det som kan vara svårt är bränsleledningens koppling.
Men med en 8mm luftslang längd 50mm som man skär upp på längden så fixar man det .
Japp jag gör allt på min volvo själv.Har nog inte jobbat med en mer servicevänlig bil.
Glöm inte nya slangklämmor.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Innan man ger sig på att renovera vevhusventen så kanske man ska kolla så man verkligen har övertryck i vevhuset.
T.ex genom ballongtricket, som går att läsa om på forumet.
Användarvisningsbild
av villon
Gjorde balongtricket igår, och den sög ut luften något så när iaf, men tänker man på det så 19k mil där lär ju finnas anledning att kolla/byta den ändå... får se hur det blir, kanske ska låta verkstan byta packningarna som är kvar först eller höra vad de säger...

bränsleledningen i sig är väl bara att bryta den med? eller?
av bossehbg
Det är ett rör för returen av bensinen du ser kopplingen uppe på insuget den dyker upp mellan 1o2 ans insugningsrör.
Ballongtricket ser du bara att det inte övertryck på övre och mellandelen av blocket men inte den undre som var tok stopp på min efter 18000 mil.
Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]