Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Variosboy skrev:Tycker inte det borde oroa, för precis som det står i artikeln så är i många fall skillnaden att de nukkör lagligt till skillnad från förut, och något måste väl utbildningen ge som gör att det är bättre än innan?
Mja.. för att du klarar ett fastställt manöverprov som du kan träna på hur länge du vill innan, är du ingen bra förare i alla situationer längs vägen.
Visst är det bra att det är lagligt numera. Men att vara lagligt kass, eller olagligt kass är så att säga på ett ut för dom du inte borde drabba om du istället kunde framföra kombinationen bra. Lagligt eller olagligt gör dej inte bättre.
Framförallt behöver du inte vara en fena på en stor husvagn för att du kört upp med en kort lastad hästbusa bakom bilen. Eller för all del ett lastat flyttskåp som är relativt kort. Problemet är egentligen att du kört upp för en VIKT. Kanske vore bättre att begränsa längden på släpet i förhållande till körkortet. Det är stor skillnad att köra med kort stadig hästbusa vs större modell av boogiehusvagn. Eller varför inte jämföra en rejäl biltrailer med bil som last jämfört med en husvagn? Någorlunda samma längd samt vikt, men dom beter sej oftast totalt annorlunda på vägen.

Ser det dagligen tycker jag då jag bor i turisttrakt, hur folk går in för snävt i kurvor eller för all del tar upp plats för en 24 meters tradare med en husvagn bakom bilen. Än fler som kommer till mack och inte kan backa en meter utan att det låser sej. Ofta samma trassel att backa bara bilen några meter.
Överhäng är t.ex en helt ny feature som verkar överraskande för många. Alltid lika förvånade när bakdelen river med sej saker.
Hur många av dom som har utökat B vet jag naturligtvis inte. Men någon bör ha det?
Du missade min poäng. Läs inlägget och artikeln en gång till.
Ska man hårddra ditt resonemang så borde folk heller inte få köra någon annan bil än den de övningskört och kört upp i.
Klart att det är trist med folk som inte kan backa med sin husvagn, men det har ju inget med det utökad körkort att göra. Jag menar, dom fick ju dra släp innan det, och kan ju knappast ha blivit sämre efter utbildningen.
Ska man vara petig så borde det vara så att man för B-kort och släp var tvungen att ta en lektion med släp för att överhuvudtaget få dra släp. Det är största bristen idag som jag ser det. Inte de som vidareutbildar sig.
av *pettson*
Har vi missuppfattat varann?
Min poäng är att folk inte är ett dugg bättre på att framföra sina fordon med släp för att dom gör det lagligt idag.
Många var lika dåliga olagligt. Sen eftersom dom inte körde upp med den typ av släp dom sen oftast far fram med på vägen gjorde inte utökat någon skillnad.
Vitsen är att om jag övar med en kort hästsläpa i en vecka att dels köra den framåt men även att backa den på bana o IRL och sen kör upp så är jag fortfarande totalt värdelös på att köra en maxisize husvagn i samma viktklass på samma premisser just för att dom skiljer i storlek. Den övningen är inte något som främjar min körning med husvagn i storleken större. Men den ger mej behörighet till det.
Precis som du säger så fick man dra släp innan utbildning och DET ÄR ett problem. Det borde stå med drag eller utan drag på körkortet.
INGEN skulle få dra släp om man inte har utbildning för det. En dag på soptippen gestaltar visar annars ganska snabbt varför det borde vara förbjudet med släp utan utbildning för det.
Då pratar vi fortfarande om små även obromsade släp som folk inte får ordning på för fem öre. Fruktansvärt många klarar inte ens att backa in personbilen ens utan släp i rutan vid containern. Fan jag har till och med en granne som inte klarar att backa ut sin bil ur min verkstad. Porten är bara 2.50x2.50. Denne klarar ännu mindre att backa ytterligare 80 meter med svag böj.
Han har inga fysiska fel på sej själv, har haft körkort i nånstans kring 40år. Han har BE som grädde på moset.
Anledningen? Han har jobbat på samma ställe och alltid ställt bilen åt samma håll för att slippa backa, han har aldrig kunna backa ordentligt sedan han tog körkort enligt sej själv. Nu är han ju duktig på så sätt att han inte nyttjar sitt BE med släp. Han undviker att backa och undviker släp. Men enligt lagen så får han göra långt mycket mer med släp än jag får som kör med släp utan extrasaker på kortet och jag kör ett par ggr per vecka i snitt.

Fick jag bestämma hur körkortsvarianten skulle se ut så blir det liknande USA.
Du kör upp i en liten bil idag, det gör nästan alla, den är utan jättemotor. Många åker sen i en stor bil och har noll koll, idag ska det dessutom vara en fet motor från början om det är möjligt. Förbjud det första året. Sätt storleks och effektgräns.
Antingen kör du upp i stor bil och får köra en sån direkt. Eller så är du storleksbegränsad första året.
Effektbegränsning ska finnas oavsett storleken och det ska finnas första året. Du ska inte vara 18 och komma ut med 300hk.
Du kör på körskola helt utan passagerare oavsett hur du övningskör. Förbjud mer än 1 framsätespassagerare vid övningskörning och även första året du kör. Du behöver erfarenhet för att bli en bra förare. Du behöver inte flera i bilen innan du kan hantera den skapligt.
Det skonar dej ifrån att få grupptryck som många upplever och det ger dej erfarenhet av att köra bil.
Förbjud att ha släp oavsett om du har krok eller inte på bilen du köpt. Du ska inte ha släp alls innan du har körkort för det.
Gjorde vi som ovan så skulle många otrevliga situationer vara ett minne blott.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visst vore det vettigt med en extra utbildning för släpkörning. Men å andra sidan. Hur många allvarliga olyckor orsakar ovana släpförare? Jag vet inte men jag tror mest det handlar om parkeringsskador och liknande. Visst är det tråkigt med parkeringsskador men så länge det inte rör sig om personskador så...
av rid54
Problemet är kanske inte de riktigt ovana, som oftast är mycket försiktiga, utan de som har fått så mycket vana att de börjar överskatta sin förmåga. Överlastade släp som kommer i självsvängning, alltför hög fart, last som sticker ut åt alla håll, inga ljuspunkter som funkar OK på släpet.... Normalt sett händer inga olyckor, men det är ju inte bra för marginalerna (som vi andra gärna vill ha) att dessa optimister rör sig på vägarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Störst risk med att köra släp/husvagn känns ändå som det skulle vara de som inte har tålamod att ligga bakom länge nog för att hitta en säker omkörningssträcka.. och där hjälper det inte så mycket med extra utbildning för de som kör släp.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Visst vore det vettigt med en extra utbildning för släpkörning. Men å andra sidan. Hur många allvarliga olyckor orsakar ovana släpförare? Jag vet inte men jag tror mest det handlar om parkeringsskador och liknande. Visst är det tråkigt med parkeringsskador men så länge det inte rör sig om personskador så...
Som tur är så handlar det sällan om personskador. Men det är dryga onödiga pengar varje år för försäkringsbolagen som du och jag betalar.
Få vet hur man surrar något på rätt ställe eller på rätt sätt. Få vet egentligen nånting alls mer än: Men vi brukar alltid göra så.

Det är inte sålänge sedan som vi körde (jag var passagerare) om en bil med släp där jag fick en aha upplevelse.
Ett obromsat litet släp med en v8 på, en gammal caddilac eller liknande, en sidventilare iallafall med växellåda. En sån väger dryga 500kg totalt med lådan.
Den hade fästs i släpet med ett sånt där 2cm tjock biltema spännband rakt över och sen två bläckfiskar över växellådan. Inget i längsled.
Känns inte helt rätt om man säger så.. Olagligt? Javisst, men än sen? Det går ju tills någon säger nåt.
För vem lär släpvagnsägaren något om att lasta eller surra? Ingen, någonsin, det krävs absolut ingenting. Förräns då någon ser något och anmärker eller då det rent krasst är försent.
Användarvisningsbild
av joel80
När det gäller utökat så är väl det ändå ett steg framåt.. då måste man visa att man vet hur man surrar last och hur bromsar och sånt funkar på ett släp.
joel80 skrev:Störst risk med att köra släp/husvagn känns ändå som det skulle vara de som inte har tålamod att ligga bakom länge nog för att hitta en säker omkörningssträcka.. och där hjälper det inte så mycket med extra utbildning för de som kör släp.
8000+ på den. Det är här den absolut största risken ligger. Åkte hem med husvagnen i morse, fick tvärnita för en bilist som precis kört om mig för att hundra meter längre fram svänga höger. Hade jag inte varit beredd så hade vi krockat.
Användarvisningsbild
av joel80
Suck.. låg alla kläder och hushållsartiklar på golvet i vagnen efter det? En tvärnit eller kraftig inbromsning med vagn får mig alltid att undra vad jag behöver ta hand om när jag kliver in i vagnen nästa gång. :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]