Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bendel
Hej! som rubriken lyder så har min fläkt slutat funka,den fungerade en längre tid när jag slog ovanpå instrumentbrädan med näven,då hoppade den igång efter ett par smällar med näven men har nu stannat helt, :-(O) vad kan det vara för fel?,funderar på om de kan vara ettjordfel eller nån kabel som glappar.tacksam om jag kan få lite tips av er här ute,snart höst igen o vinter,kan vara bra om de funkar igen då så man inte isar igen som i ett frysskåp :mrgreen: M:V:H bendel
Användarvisningsbild
av Kompe
Kolen i fläkten kan vara slut, har säkert varit samma fläkt i 25 år :lol: :wink:
På min 89'a så gick den ojämnt och ibland inte alls, så jag plockade ur min och kollade och var väl mest full med skit.
Rengjorde den med sprit och slipa lite försiktigt med mjukt sandpapper på kolen för att dom skulle vara jämna i ytan och få bra kontakt. Nu går den jätte mjukt men kolen är nästan slut iaf så jag beställde nya som jag ska byta någon dag i veckan 8)
av bendel
hej kompe! låter som jag får följa ditt tips,funderar på att köra 12 volt från batteri direkt på fläktmotorn, för om de är kolen borde den vara stendöd...eller?var får man tag i kol till motorn i så fall,eller leta beggat på skroten kanske=samma elände om man har otur.funderat på motståndet också,kanske man får invenstera ett nytt på skroten i så fall.ska prova i helgen så får vi se. tack för tipset i alla fall :)
av umekille
byt till en fungerande från bilskroten...
skall du provköra den med direktström
låt den sitta kvar och kör via strömkabeln.
annars måste du sätta fast den i ett skruvstycke
för sån kraft har den då den tar igång att du inte
orkar hålla fast den i ena handen.
av umekille
Gav du lagren en ordentlig smorsel?
På min 745 skar fläkten på högsta fart
i somras så säkringen small...tog loss den
och hade krypolja på sprayburk som jag dränkte
in lagren med...nu går den så tyst att man hör en katt smyga :lol:
Edit: tur det var på högsta fart annars hade motståndsbryggan brunnit.
av bendel
hej igen! naturligtvis så smorde jag in lagren med spray o lagerfett,hade inga problem med lagren men släpringen som kolen ligger an imot var lite sliten men jag tror att fläkten överlever både bil o ägarn :)
Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]