Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har VIDA DICE och bor så klart i Göteborg, var annars kan man bo? :wink: (nu får jag stryk)
Skulle kunna hjälpa dig läsa ut dina koder , men problemet är att min DICE burk har börjat jävlas , den kopplar ner sig rätt vad det är , så jag är inte mycket till hjälp nu.
Kanske inte tål värmen i Götebörg :wink:
Sådär! Nu har jag med hjälp av verkstan fått igång bilen. Verkstaden (Servar alla bilmärken) sa att det ej fanns några felkoder. Han rengjorde magnetventilen om jag förstod det rätt. Han tyckte den knackade väldigt innan och att det lät som kolvarna skulle flyga genom ventilerna. Nu fungerar bilen med andra ord och jag använder den till vardags!

Dock är det ändå något som är vajsing och oroande! Motorn svajar lite vid uppstart, och ger inte nån feedback direkt om man inte trycker ner gaspedalen en bit. Detta blir ganska bra direkt sen när man kör med den, dock är den väldigt svag på låga varv.

Verkstaden sa att man kunde köra i ett medel i oljan som man körde med 10 minuter och sen lät stå över natten, var på man bytte både olja och oljefilter. Säkert ändå dags att byta olja. Ja, sen kan det ju finnas mer delar som är igenkläggade!

Ja, finns det några tips där ute så är jag så klart tacksam för dessa!! Jag gissar att sen när vintern kommer, blir alla dessa fel mer kännbara. De satt vinterdäck på den när jag köpte den, vilket innebär den stått sen dess.

/Jesper
Det klickar ju ganska ordentligt när du vrider på nickel plus att alla lampor blinker.
för mig ser det ut som batteri problem.
Min bil höll på som din när batteriet var trasigt.
Jag gasade ordentlgit o då var bilen igån, men så fort jag släppte på gasen dog den.
Jackson75 skrev:Jag tror du hittar allt du behöver och mer därtill om du söker efter "gasspjäll" ... :-)-)
Jag hittade information och man måste tydligen byta packning när man rengör det. Kostar 39:- på Bilia, men de sa att mjukvaran i spjället kan behöva uppdateras om man tar loss det? Kollade även på en verkstad och de sa att om det gäller byte av spjällhus har de ingen möjlighet att koda om mjukvaran vilket behövs (detta var då vid "byte" och ej just vid rengöring).

/Jesper
Jackson75 skrev:Mjukvaran behöver väl inte uppdateras om du bara plockar loss och rengör. Men ny packning ska du ha.
Ok! Bra att veta, då har jag något att testa iaf innan jag måste lämna in den. Kan ju byta olja/tändstift/oljefilter/kolla luftfiltret med, är nog dags.

Bilen är fortsatt väldigt svajjig i motorn när den är kall, den är generellt sett väldigt svag, dör ibland på tomgång och ger dålig feedback på lite gas, samt ryker rejält vid kallstart om jag inte låter den bli varm innan jag kör iväg...
Insåg att jag kanske inte vart duktig och följt upp denna tråd. Det visade sig till slut att det var "bränslefördelaren" (eller "bränslespridaren")" som var dålig och behövde bytas. Ett vanligt fel på långt körda V70 bi-fuel om jag förstått det hela rätt. Bränslefördelaren ligger på ca: 8000kr-9000kr ny. Nu har bilen gått jättebra i flera år!

/Jesper

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]