Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bduren
Hej
Jag har en XC70 D5 185hk. Jag har kört ca 400 mil och häromdagen när jag kollade oljan vid tankning såg jag att den var svart som tjära.

Detta är min första diesel och min fråga är om det skiljer på diesel och bensinare när det gäller oljeslitage

Jag har haft ett antal Volvo 170 hk, 2,4t, 2,5t där oljan har varit ljus och fin även efter 1000 mil.

Att oljan blir svart är enligt mitt förstånd att gaser passerar kolvringarna och går ner i vevhuset. Diesel har ju högre komp och kanske "läcker" det mera då.

Oavsett är ju serviceintervallet 3000 mil, men jag kommer att byta vid 1000 om det ska vara så här....

Synpunkter mottages tacksamt..

/Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
oljans färg har inte så mycke att göra med om den är sliten eller ej.
en diesel får svart olja direkt.
av Daniel Nilsson
Ja, det är normalt, en diesel behöver man inte köra många mil med förrens oljan är kolsvart. Därför är det viktigt att man använder en olja klassad för dieselmotorer (API C* där * är en bokstav som talar om vilka krav oljan uppfyller). Oljor till en bensinare är klassade API S*, men många oljor funkar både till bensinare och dieslar, och är då klassade t e x API SJ/CF.

Oljan i en dieselmotor måste bl a ta hand om mer sot än i en bensinare.

Om man ska byta olja var 3000:e mil så gäller det att man använder speciella longlife-oljor. Jag tycker det är bättre att använda en vanlig olja och byta var 1000:e mil istället.
Användarvisningsbild
av bduren
CarMan skrev:oljans färg har inte så mycke att göra med om den är sliten eller ej.
Ok, jag förstår.

Jag tänkte mer så här, oljan blir svart eftersom den tar emot sot mm vilket troligtvis gör att den förlorar sin smörjande förmåga fortare än en olja i en bensinmotor.

Att den blir svart direkt visar ju det.

/Björn
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bduren skrev:
CarMan skrev:oljans färg har inte så mycke att göra med om den är sliten eller ej.
Ok, jag förstår.

Jag tänkte mer så här, oljan blir svart eftersom den tar emot sot mm vilket troligtvis gör att den förlorar sin smörjande förmåga fortare än en olja i en bensinmotor.

/Björn
Vad menas med att en olja är sliten? Kan ni förklara.

Det händer väl lite olika saker.

-Dels kan oljan brytas ned så att molekylkedjorna ändras och oljans egenskaper förändras.

-Dels förbrukas en del tillsatser som tex ökar bärighet, vidhäftning eller tex korrosionsskydd.

-Sen förorenas oljan med med ämnen som kan vara mekaniskt aggresiva (sot som består v mest kol som i grafitform fungerar som slipmedel) eller kemiskt aggresiv (förbränningsrester som kan fräta på tex lättmetall och packningar)
Användarvisningsbild
av bduren
VolvoB20 skrev:
bduren skrev:
Ok, jag förstår.

/Björn

-Dels kan oljan brytas ned så att molekylkedjorna ändras och oljans egenskaper förändras.

-Dels förbrukas en del tillsatser som tex ökar bärighet, vidhäftning eller tex korrosionsskydd.

-Sen förorenas oljan med med ämnen som kan vara mekaniskt aggresiva (sot som består v mest kol som i grafitform fungerar som slipmedel) eller kemiskt aggresiv (förbränningsrester som kan fräta på tex lättmetall och packningar)
Jag tycker din förklaring verkar OK.

Vill du ha ytterligare förklaring ??

/Björn
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bduren skrev:
VolvoB20 skrev:
bduren skrev: Ok, jag förstår.

/Björn

Jag tycker din förklaring verkar OK.

Vill du ha ytterligare förklaring ??

/Björn
Tycker inte det jag sade hänger ihop med det man alltid får höra av mekaniker. "Det är bra om oljan är svart, så gör den sitt jobb och håller smutsen svävande" Det vore väl bättre om skiten satt fast i filtret eller låg i botten på tråget istället för att fara runt med oljan och slipa på lager, packningar i turbo, cylinderväggar osv?
Användarvisningsbild
av A80TD
Oljan i min gamla Audi (diesel) blir mycket riktigt svart nästan direkt efter byte. Normalt för dieselmotorer efter vad jag har hört.
Lustigt nog så blir oljan i Volvon inte mörkare i mycket snabbare takt än på en bensinare. Jag blev faktiskt förvånad första gångerna när jag kollade på stickan.
Har den bättre oljefilter eller kan det bero på effektivare förbränning, kanske?

Huruvida sotpartiklarna nöter på motordelarna beror nog på hur stora de är i jämförelse med oljefilmens tjocklek.
Användarvisningsbild
av bduren
Om det nu är så att det ställs högre krav på oljan till en diesel borde den vara bättre=dyrare.

Konsekvensen av det är ju att ALLA borde köra på den bästa oljan = dieselklassad.

Då kanske någon säger att det behövs olika oljor till bensin resp diesel eftersom avfallet oljan ska ta hand om skiljer sig åt.

Är det så ?

Är sotresterna från bensinmotor annorlunda än sotresterna från diesel ?

Oavsett svaret tänker jag på mitt första inlägg..

En olja som blir svart redan efter 400 mils körning (jag kör till jobbet 7,5 mil enkel väg dvs inga kortsträckor) borde få sämre egenskaper tidigare än en olja i en bensinmotor efter samma körsträcka.

Det blir byte efter 1000......

/Björn
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bduren skrev:Om det nu är så att det ställs högre krav på oljan till en diesel borde den vara bättre=dyrare.

Konsekvensen av det är ju att ALLA borde köra på den bästa oljan = dieselklassad.

Då kanske någon säger att det behövs olika oljor till bensin resp diesel eftersom avfallet oljan ska ta hand om skiljer sig åt.

Är det så ?

Är sotresterna från bensinmotor annorlunda än sotresterna från diesel ?

Oavsett svaret tänker jag på mitt första inlägg..

En olja som blir svart redan efter 400 mils körning (jag kör till jobbet 7,5 mil enkel väg dvs inga kortsträckor) borde få sämre egenskaper tidigare än en olja i en bensinmotor efter samma körsträcka.

Det blir byte efter 1000......

/Björn
Förr i tiden sades att olja till en diesel måste ha bättre bärighet pga högre lagertryck pga högre komp psv.

En turbobensinare behöver olja som klarar högre temp när det passerar turboagget tex för en bensinare går mycket varmare.

Om det gäller än vet jag inte.

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]