Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det var bättre för....nu kan de trissa upp priset hur mycket de vill för lagen säger ju man måste beskita bilen. Blir det för dyrt tror jag det resulterar i flera skiter i besikta och kör ändå....
Där jag bor har priset än så länge bara ökat 20kr. 320kr för en besiktning 300kr om man betalar innan besiktningen.
Men risken är väl att priserna kommer stiga mer. Tror knappast det är tillräckligt stor marknad för att fler skulle vilja etablera sig på en så pass liten ort som Älmhult
dessutom är det löjligt lätt att få bilen godkänd i Älmhult. Lågt pris och inga ombesiktningar = lägre (ej låg) lönsamhet.

ps. vill man, som jag, låta bilen få en riktig omgång vänder man sig till Ljungby istället. Där har jag aldrig fått en Volvo godkänd vid första besöket. Bara Toyota :lol: ds.
He he. Jag har får Volvosar godkännda både i Ljungby och Älmhult.
Men de kanske är snällare i Älmhult. Fick igenom en bil (Volvo 240) trots att bromsljuset först inte fungerade. Besiktningsmannen skruvade lite på säkringarna och vips fungerade det.
Är i grunden mot avregleringen (eller rättare sagt avregleringarna som varit rent allmänt).
Samtidigt kan jag konstatera att här i staden har det blivit bättre just när det gäller besiktningen.

Öppettiderna har utökats med 2 timmar per dag, och framför allt, man har infört Drive-in besiktning, och även möjlighet att ombesikta alla dagar i veckan till skillnad från förut då det fanns en eller två dagar.

Priset då, 300:- om man betalar innan och 20 kronor extra om man väljer att göra det på plats.

Själva kontrollen som sådan tycker jag är EXAKT som förut, men det är väl inte så konstigt, det är samma folk som besiktar bilarna.
Kan i skrivande stund inte komma på något negativt faktiskt..
Är emot avregleringen eftersom då försvann även databasen om hur varje bilmodell stod sig mot andra, vilka som var deras styrkor och svagheter med mera. Denna databas var guld värd.

Eftersom de nya anläggningarna är dyrare än SBP är det absolut en självklarhet att jag fortsätter att lägga mitt årliga besök hos dem. SPB har två anläggningar där jag bor och jag passerar i princip en av dem varje vecka samt att det är lätt att få en tid som passar.
Droopy skrev:För gemene man spelar förmodligen inet 3 el 400SEK någon roll, det handlar om en gång per år och fordon.
Precis är det nog så man resonerar. Men jag däremot blir tvärsur och åker 10 km extra i varje riktning till Svensk Bilprovning för att slippa stötta eländet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]