Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
och det är inte is som spökar, fruset lås?
av prozzerg
jag tänkte faktiskt att det kunde vara is i det först, så lät bilen stå i varmgarage et par dar (fram till idag) för att se om det hjälpte, vilket det inte gjorde.

Men, jag gick ut nu efter att ha läst den här tråden, testade med "knack-tipset", och det funkade faktiskt. Använde en lite större mejsel med gummihandtag och knackade med samtidigt som jag höll in låset, då 'spann' det tillbaka och låste sig. Jag fick knacka ett par gånger, lite sådär halvhårt, och efter det släppte det. verkar som det var något mekaniskt som hängt upp sig.

Fick dock upprepa knackningsförfarandet ett par gånger då det inte varje gång ville låsa sig, känns lite som det är något som inte glider speciellt bra inne i låset, ska testa att spruta på något om jag får ytterligare problem.

Så tack CarMan för knacktipset!
av S60AWD2.5T
Spruta liter skumpa på nyårsafton då!!!!!!!

Hoppas det löser sig.
av Friberg
Hej!
Jag felsökte just en s60 med samma symtom felet var microbrytaren som
kontrolerar (öppen/stängd) baklucka den sitter i låsmekanisnen

när jag skruvat lös enheten så tog jag bort två torx skruvar i tron att dela på den det gick inte men (spänningen) låssnade och den funkar så nu åker han utan
dom i väntan på att jag ska få hem en ny :)
Användarvisningsbild
av DJ
Köpte en ny låskista idag.

Ska försöka hinna montera den bara. Liiiite bråda dagar när flyttfirman kommer imorgon 08.00 och ska rensa huset enligt mina direktiv... Och jag har inte fixat klart allt som behöver fixas innan...

Synd bara att låset var något skadat, höljet till wiren för nödöppnaren var knäckt på två ställen. En ny gick inte att uppbringa inom den tidsram jag har till förfogande. Så jag försökte pruta istället och de dubblade volvokortsrabatten till 10% (I)

Tja, vad ska man göra, jag behövde ju prylen akut och köpte den därför, fast det känns ju inte helrätt att köpa ett småtrasigt lås för 1150 spänn. :(

Men det funkar nog i alla fall, hoppas jag.
av Korren
... lite kalla kårar får man!
Har en Volvo S60 2,4 -02 som fick exakt samma problem med låset på bakluckan som er andra. Det lite hemska är att det också inträffade dagarna innan/under julen.

Det började med ett meddelande på färddatorn/meddelandfönstret som sa att bakluckan var öppen.
Det första vi tänkte var att det hade frusit eftersom vi befann oss i Norrland över julen. Stoppade därför in bilen i ett varmgarage under ett dygn, men tyvärr så hjälpte det inte.

Går heller inte att med skruvmejsel (el. liknande) låsa låset med öppen baklucka. "Låsbygeln" stannar helt enkelt inte i låsläget.

Det ljud som ger av sig när man trycker på handtaget är ett litet klick från mikrobrytaren.

Smörjde därefter själva låskistan med 5-56. Hjälpte inte.
Öppnade handtaget där mikrobrytaren sitter och smörjde med s.k. elspray. Hjälpte inte.

Är det någon som kan hjälpa oss???
Användarvisningsbild
av DJ
Byt lås.

Det går på 5 minuter och kräver knappt två hjärnceller.

Dyrt är det, men vad ska man göra?

Min baklucka funkar numera. Fast nu regnar det in i bilskrället istället....

Svensk kvalitet... vol:-)

Får trösta mig med att jag tankade fullt med gas för för 9.80 Euro. Det får mig att behålla bilen ett litet tag till.
av Korren
Men om felet skulle sitta i det elektriska så hjälper det väl inte att byta själva låset. Hur kan jag felsöka för att få fram var felet sitter?
av fjalle
Jag lämnade in min och fick låsmodulen bytt. ~1700 inkl arbete och utläsning av felkoder.
av Korren
1700 kronor känns dyrt alltså om det skulle visa sig bara vara en skitgrejj. Byta låset kan jag nog göra själv, men innan jag gör det skulle jag vilja kunna utesluta att felet inte sitter någon annanstans.

Någon som har något "felsökningstips"?
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]