Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#532561
kolla på 2st v60 2012or i dag en drive och en d3 och inga av dessa hade drl
#542161
Jag tycker att Volvo borde utveckla ett riktigt DRL-ljus integrerat i t.ex de "döda" dimljusgallerna fram på de modeller som de nu har slopat dimljusen för MY2012. Hur rimmar detta med EU-lagstifningen där det tydligt framgår att bilar byggda 2011 skall ha detta speciella EU-lagstadgade DRL-ljus med lysdioder. Förmodligen är det väl den äldre svenska lagstiftningen om varselljus och den nya EU-lagstiftningen som inte "synkar", då dessa avviker på bland annat en vital punkt om bak- och sidoljusen som skall lysa samtidigt. I DRL-direktivet inom EU skall endast DRL fram lysa dagtid, i första hand för att vara energibesparande förutom sin lysande synliga effekt. I den Svenska lagstiftningen skall sido- och bakljus alltid lysa dagtid tillsammans med varselljusen. Förmodligen är det denna luddighet som gör att Volvo kan komma runt problemet I Sverige. Men hur kommer Volvo runt DRL på övriga marknader inom EU, t.ex Tyskland kan man ju undra. Såg fö. ett inlägg i en annan tråd om att Volvo säljer dimljus till XC60 som tillbehör till MY 2012. Vet inte högerhanden vad vänsterhanden gör hos Volvo? (Volvo i inlägget = Volvo Cars).

Jag är besviken på att Volvo Cars inte har löst DRL på MY2012 annat som ett tillbehör (option) på vissa modeller.

Erik X
#542174
Har pratats mycket om detta... Jag tror Volvo kommer runt lagstiftningen eftersom bilarna byggts (=konstruerats och lanserats) innan lagen tog i bruk.
#542255
erikx skrev:Jag tycker att Volvo borde utveckla ett riktigt DRL-ljus integrerat i t.ex de "döda" dimljusgallerna fram på de modeller som de nu har slopat dimljusen för MY2012. Hur rimmar detta med EU-lagstifningen där det tydligt framgår att bilar byggda 2011 skall ha detta speciella EU-lagstadgade DRL-ljus med lysdioder. Förmodligen är det väl den äldre svenska lagstiftningen om varselljus och den nya EU-lagstiftningen som inte "synkar", då dessa avviker på bland annat en vital punkt om bak- och sidoljusen som skall lysa samtidigt. I DRL-direktivet inom EU skall endast DRL fram lysa dagtid, i första hand för att vara energibesparande förutom sin lysande synliga effekt. I den Svenska lagstiftningen skall sido- och bakljus alltid lysa dagtid tillsammans med varselljusen. Förmodligen är det denna luddighet som gör att Volvo kan komma runt problemet I Sverige. Men hur kommer Volvo runt DRL på övriga marknader inom EU, t.ex Tyskland kan man ju undra. Såg fö. ett inlägg i en annan tråd om att Volvo säljer dimljus till XC60 som tillbehör till MY 2012. Vet inte högerhanden vad vänsterhanden gör hos Volvo? (Volvo i inlägget = Volvo Cars).

Jag är besviken på att Volvo Cars inte har löst DRL på MY2012 annat som ett tillbehör (option) på vissa modeller.

Erik X
Har nyligen beställt en V50 D3 Classic Momentum MY12 och där har halvljuset + sidomarkeringsljusen dagtid ersatts med LED-dimljus, även baklamporna är släckta. LED-"lampan" är försedd med 4 dioder.

Denna belysning ingår i Classic Momentum.
#542386
Lite enklare pa dem dar allt redan var forberett, pa 60 verkar man inte brytt sig ens (plus att det inte fick plats!?!
#772007
kan folk nånsin börja begripa att bromsljus/blinkers syns tydligare om bakljuset är släckt!! Kanada har haft DRL-krav från 1990, och då med släckta bakljhus, vilket fungerar aldelles utmärkt, men här ska det tydligen gnällas om det börjar dyka upp bilar som avviker från saab 90000000-idealet.... om 20 år har de flesta bilar poå vägarna släckt bak och då kanske trögskallarna vänjer sig... om de inte har lyckats gnälla så fruktansvärt så regeringen ändrar på't! har byggt om min audi -97a till DRL-automatik och har haft DRL på alla amerikanska bilar där bakljuset inte lyste.
sen att vissa bilar saknar ljussensorn, och körs av förare som inte är lämpliga att äga bil kan man inte skylla lamporna för.. det är alltid föraren som ska ha ansvaret över fordonet och vilken belysning det framförs med, är man osäker, gå runt bilen och kolla hur det lyser i de olika lägena, så svårt är det inte....

Inlägg redigerat på grund av brott mot forumsreglerna./Moderator Tomas88
#774242
En nackdel med att ha släckta bakljus på dagen är att man då Ej kan avgöra om bilen du närmare dig bakifrån står stilla med avslagen motor eller har allt igång och kan när som helst kasta sig ut i trafiken.

Jag håller fullständigt med om att kontrasten på ljuset bakåt mellan om man bromsar eller EJ är viktigt men det kan lösas genom att man inte har samma lysande yta till bakljus som till bromsljus som tyvärr är ganska vanligt förekommande.

/Näckrosen.
#774249
Den här diskussionen är redan tagen i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=45

Upplyst reggade ett konto här för nån vecka se och gick in i typ alla trådar flera år bakåt som handlade om belysning och skrev samma sak. Mest svar och diskussion blev det i ovan nämnda tråd, varför jag föreslår att om det finns mer att säga så kan det tas där.
#774679
Hej,

Jag skriver mitt första inlägg här då jag i veckan köpt min första Volvo. Blev en XC60 MY09 med 11K mil på mätaren. Fullsmetad med all tänkbar utrustning och den gudomliga bronsfärgen! :D Satt ikväll och läste igenom instruktionsboken och fastnade för kapitlet gällande halvljusautomatiken. Sökte lite på internet och hittade denna tråden. Jag har nu suttit och plöjt igenom all information gällande detta ämne som jag har kunnat hitta.

Vad som gäller och inte gäller är inte relevant, då det som joel80 skrev ovan - det har tagits upp i en annan tråd. Vad jag istället vill veta är om någon har köpt detta tillbehör: http://www.vparts.se/se/modellanpassad- ... -xc60.html som skall agera som DRL (finns även ett youtubeklipp som visar hur de fungerar - sök på "XC60 DRL"). Då det inte verkar finnas (?) någon automatisk funktion för halvljuständning/släckning när man t.ex. åker in i en tunnel verkar det (om jag uppfattat det rätt) vara som så att man själv tvingas vrida ljusvredet från "0" (som skall fungera som DRL ljus) till "helljussymbolen" ifall man vill ha igång halvljusen. Om detta stämmer eller ej, är jag dock osäker på.

Vill dock höra ifall detta "paket" är värt att lägga pengarna på, eller om man ska fortsätta åka omkring med halvljuset tänt även dagtid? MY14 har ju fått DRL från början i och med den nya designen, men frågan är ju om vi med äldre bilar kan komma runt problemet - eller helt enkelt får finna oss i att åka runt med halvljus "som vanligt".

Någon som har löst detta problemet, möjligtvis?


Vänligen,
Christer F
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]