Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: Volvo 850
Först fick jag felkoden 1-2-2 vilket betyder "Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal". Sen körde jag bilen och sedan kollade koden igen. Då fick jag 1-1-1.

Men farthållaren fungerar ändå inte.
Antingen så vet jag inte hur man ställer på farthållaren eller så är det något mystiskt med den.
Tidigare läst om problem med farthållare här på forumet som löst genom att man bytt ut spaken.. brukar tydligen vara något som går sönder/blir glappt.
joel80 skrev:Tidigare läst om problem med farthållare här på forumet som löst genom att man bytt ut spaken.. brukar tydligen vara något som går sönder/blir glappt.
Men borde då inte felkodsdosan ge en felkod för det då?
Kan man tycka.. :) Jag vet faktiskt inte...
Får hoppas någon av de som haft problemen ser det här och kan svara?
darkien skrev:nej den ger inte felkod om spaken e kass ej heller om vakumpumpen e kass vilket e dom två vanligaste felen på 850
Jag kör bilen, lägger in farthållaren, inget händer.
Sen drar jag bort en vaccumslang eller vad man ska säga. Det är inget vaccum då.

Men då är bilen avstängd.

Vart sitter vakuumpumpen på 850? Hittar det inte i registret på Haynes boken.
Kolla även brytarna som sitter vid pedalerna. Har du manuell så sitter det både på koppling/broms.Automat ja det säger sig självt. .

Min farthållare funkade inte förra året när jag köpte den.Drog ut kontakten vid bromspedalen en bit och vips så funkade det.

Ta bort kåpan ovanför pedalerna och in med huvudet så ser du.
unlock26 skrev:Kolla även brytarna som sitter vid pedalerna. Har du manuell så sitter det både på koppling/broms.Automat ja det säger sig självt. .

Min farthållare funkade inte förra året när jag köpte den.Drog ut kontakten vid bromspedalen en bit och vips så funkade det.

Ta bort kåpan ovanför pedalerna och in med huvudet så ser du.
Jag har tagit bort dessa 3 kontakter. En kontakt är för någon elspärr och andra är de svarta vakuumkontakterna. Alla dessa fungerar OK.
Så nu ska jag ge mig på vakuumpumpen.
Hej igen!

Jag har kollat alla svarta vakuumbrytare och den där elektriska brytaren på bromspedalen. Alla dessa är i OK skick. Jag har även kollat "gummibubblan" som ska tydligen sugas inåt och den verkar inte heller vara något fel på. Jag har blåst i vakuumsystemet och det blåser på andra sidan också så den är OK.

Vakummpumpen fungerar.
Reläet har jag inte kollat än och spaken har jag inte heller kollat än.

Men...denna 3-håliga kontakt ger ingen resistans. Vart leder denna. Det är inte en sluten krets om jag mäter med min multimeter.
Bild

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]