Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick punktering och bytte till reservhjul på min V70 D5 AWD MY11.
Allt väl, men så läste jag i manualen om reservhjul och att "På fyrhjulsdrivna bilar kan drivningen på bakaxeln kopplas ur."

Måste man det? Kanske bara om man ska på hala vägar?
Och det står inte i manualen hur man kan koppla ur bakhjulsdriften (om jag läst riktigt)...

Någon som vet?
Utan att ha läst manualen så anser jag att den där meningen kan tolkas på flera sätt.
Tex:
"Om du sätter på reservhjulet så uppfattar datorn i bilen den annorlunda rullomkretsen och för att inte förstöra något på bilar som är fyrhjulsdrivna så stänger datorn av fyrhjulsdriften."
Många bilar saknar mellandiff och kan därför inte driva på alla 4 om hjulen är olika stora, tex BMW xDrive och Volvo Haldex. På BMW kopplas driften ur automatiskt om det skiljer 1.5 %. Antar att volvo har ungefär samma värde.
VolvoB20 skrev:Många bilar saknar mellandiff och kan därför inte driva på alla 4 om hjulen är olika stora, tex BMW xDrive och Volvo Haldex. På BMW kopplas driften ur automatiskt om det skiljer 1.5 %. Antar att volvo har ungefär samma värde.
Japp så är det har för mig att den kopplas ur vid 3% konstant diff mellan hjulen Detta är något jag läs någonstans jag är ej 100% säker på att det är 3% men runt detta 'r det

//Goose
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]