Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Min fina bil (S80, 04) har börjat krångla något överjävligt för mig. Av något skäl fungerar inte handtaget till bakluckan att öppna med längre. Jag får öppna med nyckelfjärren (dubbeltryck på bakluckesymbolen så luckan går upp) vilket fortfarande fungerar. Ungefär samtidigt som bakluckan började krångla började också larmet utlösas automatiskt när jag låst bilen. Det tar ungefär fem minuter från låsning innan larmet går igång.

Felet med bakluckan kom inte abrupt som från en dag till en annan. Det var någon veckas krånglande där man kunde tjata ner genom att ta nya grepp innan handtaget helt bestämde sig för att inte vara med längre.

Något smart geni på detta forum som direkt känner igen problemet? Och visst borde väl problemen vara relaterande med varandra?
Det är förmodligen batteriet i larmenheten som sitter under ena framskärmen som ställer till oreda för dig och har gett upp.
Bilen din är näsan tio år och det brukar vara dags för ett byte. Tyvärr så får du köpa en helt ny enhet eftersom batteriet inte går att bara byta rakt av.
Låset till bakluckan öppnas på två olika sätt så som du beskriver.
Med fjärrkontrollen (två tryck) så öppnas låser helt elektriskt det andra förfarandet med handtaget i luckan, via en mikrobrytare.
Att bakluckan skulle ha en gemensam nämnare med larmet kanske någon Forumläsare kan svara på.

Lennart
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]