Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Nu kostar ju diesel ibland tom mer än bensinen men oftast endast några futtiga 10 öringar mindre/liter.
Sen att jämföra en t5:a och d5:a är väl lite fel?

Visst är det så att en del föredrar diesel oavsett om de tjänar på det eller inte är en annan sak. Upp till var och en.
Senast redigerad av 1 tomsa, redigerad totalt 0 gånger.
av RonniePersson
När jag köpte min V70 2,4 D 06:a, så stod valet mellan denna och en V70 2,5 T 06:a, bägge automater. Jag hade aldrig ägt en dieselbil själv tidigare, men kört dieselbilar i över 10 år (kör taxi). Jag bad då bilförsäljaren räkna ut åt mig vad jag skulle tjäna på. Skatten på en V70 2,5T med automat ligger på ca 2800 kr/år, och en 2,4 D automat hade då 5900 kr/år, och eftersom dieselbilen drar ca 2 dl mindre per mil, skulle också min brytpunkt bli vid ca 1300 mil/år.

Nu kör jag ca 2000 mil/år, så det blev dieselbilen för mig och jag ångrar inte det. Skatten sänktes dessutom i årsskiftet 2012-2013 till 5626 kr, men samtidigt höjdes priset på diesel lite, så det jämnar ut sig. Men i om att dieselbilen drar mindre började jag åka mer istället, så jag fick höja försäkringen från max 2000 mil/år till max 2500 mil/år, och total körsträcka första året blev 2365 mil. Men första året pajade virvelspjället, så den beräknade vinsten blev till ett litet minus ändå. Men dieselbilarna går ju så grymt gött, ca 1800 varv/minuten i 90 km/h och ändå mycket kraft att köra om med...

Sen är det är rätt gött att kunna dra husvagn under litern, ca 0,95 då mot 1,3 liter per mil med bensin. Så där sparar man många sköna kronor på semestern!

Mvh Ronnie
av tomsa
Dyr skatt på T5:a tydligen 500-
600 dyrare än en en 140 hästare tydligen
Tung turbo kanske :D
av tomsa
snoddasD5 skrev:Diesel i tanken ger pengar på Banken.
Om det var helt sant hade denna tråd aldrig funnits ;-//
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om du köper en D5a kommer du bli nöjd tror jag. Du bör ju provköra och kolla att du kommer spara in skatten med lätthet mot din T6 är det ju inget tvivel om. De äldre D5orna har inga virvelspjäll som pajjar. Lycka till med bilköpet men kolla automatlådan. Tänk på att 02 till 05 har 16000 mil på kamremsbyte. Dessa servicear är omfattande med bytte av kamrem, multirem, dieselfilter mm mm. Byt vattenpumpen vid 32000 mil också.
Användarvisningsbild
av PLA
Om du har möjlighet att spara samman lite mera, ska du titta på en XCxx med D5. Har haft min XC70 i 3/4 år och oavsett skatt och dieselpris, vill jag inte ha annat i dag. Drog grannens V40 på plats i vintras och drog en Corolla upp, då en tant hade backat ned i ett dike, så bilen vilade på bottnen. Vridmomentet är oslagbart, och den lite sämre ekonomi klaras med ekokörning.
Min drar 0.6 sommar och 0.65 vinter blandat med manuell låda. Lite sämre om där är mycket stadskörning och jag inte själv kan bestämma att köra mjukt.
Användarvisningsbild
av Perc
tomsa skrev:Dyr skatt på T5:a tydligen 500-
Det är lätt värt merkostnaden. Vilken dag som helst i veckan.
av tomsa
Perc skrev:
tomsa skrev:Dyr skatt på T5:a tydligen 500-
Det är lätt värt merkostnaden. Vilken dag som helst i veckan.
Kan så vara men varför väger den så mycket mer att skatten är så mycket högre?
Själva snurran väger inte 400 kg menar jag.
Eller är de straffskattade kanske??
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]