Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis, 24000 är inte rimligt. Man undrar vad som gör dessa taxibilar så utsatta för skador i motorerna. Frågan är om ens de alltid körs på E85 jämnt?
Säkert har många taxibilar med 2.5FT körts med 95okt istället för e85. Det är inte alltid som det har varit till fördel att köra med etanol då priset mot bensinen har skiftat genom åren. Sen är det en fruktansvärt dålig räckvidd på en 2.5FT automat på e85 med en förbrukning på över 1.5l/mil. Inget som jag skulle vilja ha om jag körde taxi.

Dom flesta här på forumet har fått problem med flexifuel bilar när man ofta skiftar mellan bensin och etanol. Man har har inte gett bilen tid nog att hinna ställa om sig innan stänger av den. Själv har jag kört etanolbil dom senaste 4 åren. Först med en Saab 9-5 biopower 2.0t hirsch och nu V70II 2.5FT. Har bara kört på etanol och har aldrig haft några problem!
Det har nog inte varit så mycket problem med bränslebytet i sig.

Däremot har givaren som indikerar bränsleblandningen hängt sig på t.ex. min bil. (avser förra bilen, 2,5FT MY10) Vet att några andra på forumet har varit ute för det också. När detta problem uppstår går motorn som en potta skit vid start, om den ens startar.

Efter en "reset" utan kostnad hos Volvoverkstan så var problemet borta.
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]