Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheBeard
Jag har precis inhandlat en 244 GL -82. Vilken bil! :D
Lite småpill verkar dock krävas. Centrallåset fungerar på tre av fyra dörrar, men inte på höger fram.
Har tagit bort dörrsidan och konstaterat att det är lite liv i motorn till låset, men verkligen inte mycket.
Kan det vara motorn som givit upp eller ska jag ge mig på alla kablar?

Tacksam för svar!
av Rådlös
När det gäller el, så mäter man oftast i felsökning.
Försök reda ut hur högt motståndet (Ohm) skall vara i en frisk motor. Jämför sedan med den dåliga. När man mäter motstånd på en komponent så kopplar man först bort alla anslutningskablar, men memorerar hur dom satt. Och i logik med detta, man har aldrig spänningssatt när man ohmmäter.
Avviker värdet mycket så byter man säkrast motorn.
Man kan mäta strömmen också (Ampere) och jämföra med en fungerande. Och det är samma sak där. Drar den markant mer ström så är den utsliten.
Du skall få en bild som du kan ha nytta av:

Bild

Skriv ut den och sätt upp på väggen i garaget. U betyder spänning, Volt. I betyder ström, Ampere. R betyder motstånd, Ohm. P betyder effekt, Watt.
av TheBeard
Garaget ja, den som ändå hade ett sånt.. :wink:
Men tack för schemat, ska testa och se om jag kommer tillrätta med det!
av Amarace
Nu hjälper det inte så mycket att mäta, själva elmotorn i sig brukar fungera, men det går så tungt att den inte orkar hela vägen. Ta isär centrallåsmotorn och rengör ordentligt och smörj där det behövs o sätt ihop så fungerar det nog. Och OM den gett upp så är det samma motor till resten av dörrarna också, man skiftar bara själva fästet. Och en motor går nog att hitta på skroten, har för mit 700/900 har samma fäste så dom går att använda också (svär inte på det, men har för mig det, även om dom ser lite annorlunda ut)
av TheBeard
OK, ska prova att ge den lite kärlek! :-)-)
Själva låsstången ser ut att ha blivit lite böjd vid något tillfälle, och den känns en aning "trög" när man drar upp den.
Misstänker därför att motorn kanske fått nog efter att ha fått jobba för hårt. Men samtidigt så borde kanske säkringen ha gått innan dess?
Nåväl, provar lite uppsmörjning också så får vi se hur det går.

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nån som vet om dessa fästelement g&a[…]